Nová Mazda 3 je na světě!
Letošní autosalon v Los Angeles se stal místem, kde světlo světa spatřila nová Mazda 3. Nejdynamičtěji střižený kompakt pro masy současnosti tak v budoucnu nahradí neméně dravá čerstvá krev. I když bez poskvrnky ani tohle početí není.
Vzhledově by se zdálo, že se nic moc nemění. Již od uvedení konceptu KAI bylo jasné, že Mazda vnímá současné tvary Trojky jako povedené a bude je chtít dále rozvíjet. Nová Mazda 3 je tak rozkročenější a přikrčenější. Prostě šelma před skokem. Rysy v přední části vozu jsou poněkud jemnější, i když většina tvarů zůstala i tady. Nejcitelnějším detailem jsou tak koncové svítílny, resp. jejich tvar. Kruhové části vypadají skvěle. Trošku odkazují na vlnu retro, ale zapadají do mas moderny ve svém okolí.
To interiér je snad samá moderna. Možná jsme jej čekali poněkud divočejší, ale ani strohé linie v od pohledu kvalitních materiálech nepůsobí nepatřičně. Naopak. Pokud bližší osahání na showroomu neodhalí nějakou nepředloženost, půjde v souvislosti s kokpitem použít slovo “prémiový”. Svůj díl viny na tom má i citlivě zasazený tablet o úhlopříčce 8,8 palce.
Po stránce pohonných jednotek se žádné překvapení nekoná. Elektřinu ani hybrid u Mazdy (zatím) nečekejte. V Hirošimě se pilují především osvědčené kusy techniky. Nová Mazda 3 tak dostane dnes už velkoobjemové zážehové jednotky Skyactiv s tím nejmenším správným počtem válců. Vedle nich se samozřejmě dostane i na diesely. Novinkou je vznětová šestnáctistovka, která se objevila už v modernizovaném crossoveru CX-3. Opravdovou bombou pak bude uvedení motoru Skyactiv-X. Tato benzin spalující jednotka má být v některých jízdních režimech schopná pracovat i bez zážehu svíčky. Spotřebou tak má konkurovat již zmíněným hybridům nebo dieselům. Otázkou je zatím cena a opatrní zákazníci si asi počkají, jak to dopadne se spolehlivostí.
Podvozek novinky automobilka v propagačních materiálech jenom chválí. Stále má nabízet především řidičskou zábavu a jeho hlavním teritoriem mají být křivolaké okresky. Na nich prý nabídne ještě více jistoty a zároveň komfortu. Japoncům to rádi věříme, skvrnkou na jinak skvělých zprávách je však fakt, že nová Mazda 3 přichází o víceprvkovou zadní nápravu. Levnější řešení s torzní tyčí tak budeme moci hodnotit až po prvních jízdách.