Německý Autobild otestoval letní pneumatiky 195/65 R15. Které vybrat před nadcházející sezónou?
První, kdo letos otestoval obuv pro plechové miláčky, byl německý motoristický magazín Autobild. Na paškál si vzal letní pneumatiky 195/65 R15, což je typický rozměr pro pár let stará rodinná auta. Právě proto se zdá rozumnou volba hlavního zjišťovaného atributu, kterým byla brzdná dráha. Němečtí novináři ji testovali na suchu z rychlosti 100 km/h a na mokré vozovce z 80 km/h.
Zkouškami prošlo celkem 51 typů letního obutí. Dvacet nejlepších postoupilo do druhého kola, kde test letních pneumatik pokračoval dalšími disciplínami. Komisaři pak zkoušeli jejich odolnost vůči aquaplaningu, zjišťovali jejich vliv na řízení vozu a měřili hlučnost. Nejčastěji využívanou vlastností obutí na rodinném voze je však primárně zkoušené krizové brzdění a Autobild v tomto směru přináší zajímavé rozuzlení.
Výherce testu letních pneu nepochází z Evropy. Je jím dezén Hankook Ventus Prime 3 K125, jehož výrobce pochází z dynamicky se rozvíjející Korejské republiky. V tomto jediném případě došlo k součtu brzdných drah méně než 70 m. Tuto hranici se podařilo překonat o 30 centimetrů. Jihokorejský dezén přitom exceloval především na suchu. Sázkou na tenhle model určitě neprohloupíte.
Samostatné intenzivní brzdění ve vlhku by však vyneslo místo výherce jiné značce. Celkově druhá pozice a nejkratší brzdná dráha na mokré vozovce jde na vrub pneumatikám Bridgestone Turanza T005. Je vidět, že léta strávená ve Formuli 1 britský výrobce nepromrhal a nabyté zkušenosti zúročil i v případě této novinky na trhu. Úspěch ostrovanů umocnil třetím místem v celkovém pořadí dezén Firestone Roadhawk, v němž test letních pneu odhalil černého koně těch, co hledají levné ale kvalitní obutí. Americká značka za svůj úspěch zřejmě vděčí také tomu, že patří do koncernu Bridgestone. Oproti 69,7 metrům vítěze v součtu obou brzdných drah potřeboval vůz osazený pneumatikami Firestone Roadhawk k zastavení o dva metry více.
Seznam top 6 letních pneumatik 195/65 R15 doplňují při obou brzděních téměř vyrovnané a „o dalšího půl metru delší“ Pirelli Cinturato P1 Verde, podobně bodující Continental PremiumContact 5 a o další dva decimetry „delší“ další překvapení v podobě modelu Hawk Ziex ZE310, tedy pneumatiky malajsijské provenience.
Mezi dvacítku postupujících se naopak podle očekávaní dostaly výrobky všech testovaných prémiových značek. S dezény s nápisy Dunlop Sport BluResponse, Goodyear EfficientGrip Performance nebo Michelin Energy Saver+ na bočnici určitě krok vedle neučiníte.
Oblíbeným českým pneumatikám Barum chyběla k postupu do druhého kola o 30 centimetrů kratší brzdná dráha. Podobně skončily i dezény značek Toyo, Kumho nebo Matador. Test pneu 195/65 R15 dále znovu ukázal, že se nemusí vyplatit bezhlavě se při výběru nového obutí držet nízké ceny. Nejhůře dopadly čínské pneu Fortuna G745, které namísto obvyklých 35-40 metrů potřebovaly k zastavení z rychlosti 80 km/h na mokré vozovce 51,9 metru. To už jsou rozdíly, které mohou rozhodovat o životě a smrti.