Nejlepší prvek komfortní výbavy dneška? Vyhřívaný volant!
Kdybyste se mě zeptali, který moderní prvek bezpečnostní výbavy považuji za ten nejpřínosnější, váhal bych mezi kombinací parkovacích senzorů a couvací kamery a systémem autonomního brzdění. Obě tyhle vymoženosti dokážou zachraňovat nejen majetek a jejich přítomnost ve vozidle hodnotím jako velké plus. S komfortní výbavou je to podle mého názoru jednoznačnější. I když příchod teplé poloviny roku moje únorové zážitky poněkud otupil, vzpomínky na vyhřívaný volant přetrvávají.
Přitom taková hloupost! Drát s větším odporem, který prohřeje alespoň ty části automobilového kormidla, kde nejčastěji pracují řidičovy ruce. Osobně se mi nikdy nestalo, že bych i v nekrutějších mrazech po ránu nadával na nepřítomnost vyhřívaných sedaček (i když naopak jejich přítomnost svoje klady rozhodně má:-)). I pár kroků do a z auta musím nějak přežít, takže nalehko si do auta (není-li vyhřáté) nesedám a svým vlastním teplem “hadrové” křeslo rychle dostanu na odpovídající teplotu.
To ruce, s těmi bývá potíž. Ani běžně silné rukavice periferní, a tedy rychle prochládající, část lidského těla na moc dlouho neodizolují a kůží potažený kruh čnící z palubní desky zrovna ochotně lidské teplo nepřejímá. Po půlhodině zimního kočírování směrem k placenému osmihodinovému vykořisťování se tak stává, že vyhřátý trup silně kontrastuje s promrzlýma rukama. Jako balzám se pak jeví přesun třeba do Kie Stonic, jejíž žlutá barva jednak rozjasní jinak šedý den, ale hlavně vyhřívaný volant dává zapomenout na vskutku bohatýrský nápad osadit podvozek takového prcka sedmnáctipalcovými koly, která jej připraví o poslední zbytky poddajnosti.
Bohužel ne každá automobilka do svých aut pro běžné smrtelníky (čti malá auta a nižší střední třída v rozumných cenových specifikacích) vyhřívaný volant montuje. Jak by se mi líbil pracant s nápisem Vitara na zádi, ale když on nechá mé ruce v zimě napospas nedostatečně rychle se oteplujícímu klimatu. Jak rád bych se povozil v Seatu Ibiza, aktuálně jednom z nejlepších malých aut, ale ani on mě nezahřeje. Situace je navíc mnohem prostší. Za rozumné peníze dostanete vyhřívání volantu u jihokorejských značek Hyundai a Kia. Připlatit si za něj můžete i u Opelu. Cenově poněkud výše je Mazda, z jejíhož autosalonu si za “půl miloše” odvezete i touto legrací vybavenou Trojku (ceník Dvojky a CX-3 vyhřívání volantu nezná). A více peněz stojí také modely od Fordu, které lze taktéž dovybavit příplatkovou baladou pro horní končetiny. Pak už zbývá jenom Fiat 500X a jeho bratříček Jeep Renegade a tím to do 500 000,- Kč končí. To se nám ten výběr zúžil…