Názor: Kde se bere řevnivost mezi fanoušky značek Hyundai vs Škoda
Při bloumání motoristickým internetem na mě v posledních dnech vybafly dva zdánlivě nesouvisející články. Jeden popisoval nestandardní způsoby práce v Mladé Boleslavi při výrobě předprodejních prototypů následníka Rapidu, druhý se zamýšlel nad tím, zda se ze současných korejských vozů mohou stát klasiky. Společného jmenovatele obou jsem nalezl v diskusi: Nesmiřitelný souboj klávesnic zastánců obou značek v souboji Hyundai vs Škoda. Ačkoli se článek vždy věnoval pouze jedné značce, diskuse byste mohli pod články vyměnit a nikdo by to nepoznal. Proč se oba tábory tak milují?
Legrační je, že člověk s trochou nadhledu musí uznat, že obě automobilky mají mnoho společného. Taková Felicia nebyla ve své době o mnoho lepším vozem než dnes tolik vysmívaný Accent a naopak byly doby, kdy slovo Škoda znamenalo na západ od našich hranic synonymum pro levný šmejd. Jak je obdivuhodný rozvoj, kterým prošla naše automobilka v rukách německého kapitálu, tak je obdivuhodný i rozvoj té jihokorejské, která dnes prostě nedělá o nic horší auta, než která se montují na starém kontinentu.
Hyundai i Škoda navíc cílí na podobnou klientelu, i když zbraně používají jiné. Obě automobilky nabízejí solidní techniku za solidní cenu (i když na našem trhu to nejspíš díky patriotismu s tou cenou není taková paráda). Pokud třeba v Německu chcete normální auto, netoužíte po nějaké statuskáře a nechcete utratit majlant, tak jdete do autosalonu s okřídleným šípem a z něj ke stylizovanému H. Nebo obráceně. A uvidí se, kde vám dají lepší nabídku, resp. co vás více osloví.
Škoda má totiž přidanou hodnotu, a tou je prostor či chcete-li velikost auta. Vypadá Octavia jako běžný kompakt? Proč asi může Superb v někom evokovat konkurenci BMW řady 5? Protože jsou to auta jako kráva, která vždy velikostí nakukují tak trochu o segment výše, i když technika se drží striktně mantinelů svého segmentu. Nakonec s Rapidem je tomu podobně. Jde vám hlavně o prostor? Kupte Škodu.
Hyundai ale kontruje něčím jiným. i30 Fastback vedle Octavie vážně vypadá jako o třídu menší auto (a ceníková cena toto tvrzení úplně nerozporuje), ale pak se podíváte na soupis výbavy a zjišťujete, kdo se tedy rozhodne pro Korejce. Vyhřívání volantu i pro nejmenší modely v nabídce, výbavové stupně překypující užitnou výbavou, jejíž přítomnost v autě prostě poznáte. Jdete-li po výbavě, zalovíte v těchto vodách.
A to je nakonec asi i důvod vyhrocených vztahů fanoušků obou značek. Všichni cítíme tu podobnost vedoucí k lítému boji o zákazníka ve znamení Hyundai vs Škoda. A když pak nějaký chytrák přijde s vyhrocenou reklamní kampaní, která se z druhého tábora snaží dělat blbečky, otevřená válka je na světě. Ještě, že jenom na tom virtuálním…