Nákup nových pneumatik se blíží. Jak poznat staré gumy “na krámě”?

Blíží se říjen a s ním sezóna výměny letního obutí za zimní. Spousta z nás ví, že naše pneumatiky do chladu a mrazu vloni odvedly zbytek své práce a je třeba pomýšlet na výměnu. Ty správné můžete vybrat podle svých cenových možností, zkušeností vašich blízkých nebo nezávislých testů, nakonec však můžete být z nových papučí pro plechového miláčka zklamáni. Stane se tak, pokud při nákupu narazíte na vykuka a nevíte, jak poznat staré gumy, resp. konkrétní stáří pneumatik.

I stáří pneumatiky má totiž významný vliv na její výkonnost, často ten nejvýznamnější. Většina z nás, řidičů se na pneumatiky kouká pouze pohledem jejich sjetí, tedy podle hloubky dezénu. Jeho hlavní funkce spočívá v odvodu vody od styčných ploch pneumatiky s vozovkou. Hloubka dezénu tedy ovlivňuje výkon pneumatiky zejména v mokrých podmínkách, tedy za deště.

Ilustrační foto

Většinu času ale auto stráví na suchém asfaltu. Limity adheze na takovém povrchu leží daleko za jízdním projevem slušného řidiče, tedy alespoň v případě solidního stavu obutí. Vlastnosti gumy se však mění s časem. Pneumatika se stává tvrdší, tedy náchylnější ke smyku či prokluzu kol. Tento neodvratný děj lze významně urychlit nebo naopak zpomalit, zastavit jej však nejde. Určitě se vyplatí správné skladování gum mimo sezónu a vliv má i jejich vystavování slunečním paprskům. UV záření je totiž prevít. Dlouhodobé parkování ve stínu tak dostává úplně nový rozměr.

Vraťme se ale k původní otázce: Jak poznat staré gumy, resp. jak poznat, že vám prodejce prodal gumy nové. Odpověď je jednoduchá. Jako ochranný prvek pro spotřebitele musí být na každé pneumatice vyznačeno DOT. Najdete jej na bočnici, obvykle na vnější straně a za písmeny DOT jsou napsány klíčové čtyři číslice. První dvě uvádějí číslo týdne v roce, v němž byly pneumatiky vyrobeny, druhé dvě číslice rok výroby. DOT 3018 tak znamená, že obutí bylo vyrobeno ve 30. týdnu roku 2018.

Na území Evropské unie smí být jako nové prodávány pneumatiky staré maximálně jeden rok. Najdete-li DOTku ukazující vzdálenější datum, stojí před vámi starší gumy. Prodejce je nesmí prodávat jako nové, byť by byly zcela nejeté. V takovém případě je na vašem uvážení, zda se spokojíte se slevou nebo takové gumy odmítnete. Při rozmýšlení berte v úvahu fakt, že většina odborníků doporučuje nevozit na autě obutí starší než 5 let. To je věk, kdy se vlastnosti pneumatik začínají povážlivě zhoršovat. My, kdo občas řídíme auto bez stabilizace a dokonce i bez ABS, můžeme toto tvrzení v hrubých obrysech potvrdit.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

x