Motor Škoda 1.0 MPI – kamarád do deště
Že vás móda přeplňovaných motorů míjí? Že si tím pádem u škodovky nevyberete? I u automobilky Škoda máte stále jednu možnost, jak koupit pravý nefalšovaný atmosférický motor. Je to možnost skromná, ale pracovitá a jmenuje se 1.0 MPI.
Ano, i pod touhle zkratkou najdete litrový tříválec. Tento poháněl ještě nedávno nové Škody Citigo a mnoho let je základní motorizací i pro model Fabia. V její aktuální čtvrté generaci je naladěn na 59kW a dává možná až překvapivý točivý moment 93Nm. U Fabie 3. generace to bylo 55 kW a u slabších Citigo ještě méně. Zatímco výkon vrcholí v 6300 otáčkách za minutu, špičku točivého momentu najdete v okamžiku, kdy ručička otáčkoměru míří k číslu 3700. Jasně, žádné trhání asfaltu tu nikdo čekat nemůže. Zrychlení na stovku za 15,5 vteřiny dokazuje, že na závody do vrchu tato jednotka ideálem není. Na druhou stranu existuje využití, pro které je doslova dokonalá.
Zrozen pro město
A tím je město. V nízkých rychlostech nijak nelimituje omezená dynamika. Naopak. Motor skvěle staromilsky reaguje na plyn a na semaforech solidně vystřelí vpřed. Vzhledem k tomu, že jde o nepřímovstřikovou jednotku, nedělají jí problém krátké trasy, kdy se dostatečně nezahřeje. Ani příměstský prostor Fabii nebo Citigo s tímto motorem není cizí. Do nějakých 70 km/h jsou příjemně hbití a až ve vyšších rychlostech jim poněkud začne docházet dech. Dálnice jim pak vysloveně nedělá dobře. Ne, že by se s ní nedokázali popasovat, ale je to spíše utrpení pro motor i pro posádku. Vzhledem k pouze pětistupňové převodovce točí při 130 km/h hodně vysoké otáčky. Pokud vám ale nevadí jet o něco pomaleji, problém je vyřešen.
Asketický držák
Jestli naopak něco potěší, je to spotřeba. Při mimoměstském provozu se dá v pohodě držet pod pěti litry na sto kilometrů. Město v závislosti na provozu, délce trasy, okolní teplotě a podobně znamená šest až sedm litrů. Dálnice je pak otázka spěchu. Ve 130 km/h budete nad sedmi litry. Klidných 110km/h ale znamená spotřebu hluboce pod šest. Citigo s tímto motorem dokonce před lety zvítězilo ve Škoda Economy run. Mistři defenzivní jízdy tehdy dosáhli spotřeby 3l/100km. To už je ale vážně extrém.
Radost vám tenhle motor dále udělá, pokud hledáte spolehlivou pohonnou jednotku. Jednoduchá a léty prověřená technika neukrývá nic, co by smrdělo problémy. Naopak jde o velmi spolehlivou jednotku. Ještě si navíc můžete pomoci tím, že zkrátíte servisní interval. 30 tisíc kilometrů a dva roky mohou být zejména v převážně městském provozu až příliš. Zapomeňte na longlife oleje a svému plechovému miláčkovi dopřejte údržbu častěji. Pokud vyměníte olej každých 10 až 15 tisíc kilometrů, můžete se těšit z toho, že těch výměn bude opravdu hodně, než motor 1.0 MPI a s ním i celá Fabia nebo Citigo odejde do věčných lovišť.