Motor Renault/Dacia 0.9 TCe – tisíc lidí, tisíc chutí

Nekorunovaným králem downsizingu je automobilka Renault s motorem 0.9 TCe, který se pod stejným označením objevuje také v Daciích a naopak pod písmeny IG-T třeba v Nissanech. Motorističtí novináři si jej dvakrát neoblíbili, a tak jim zřejmě nebude vadit, že jednotka vyvinutá počátkem tohoto desetiletí během tohoto nebo příštího roku nejspíše opustí výrobní linky, aby ji nahradil plnotučnější litr. Je ale devítistovka vážně tak špatná?

Ano i ne

V první řadě si pojďme říct, proč ano. Možná úplně nejhorší je číslice nula, s níž začíná název agregátu, a která vyjadřuje objem válců v litrech. Necelý jeden! To je přece hrůza! Pokud už se však přenesete přes předsudky, je tu jen trojice válců. Absence složitějších řešení pak znamená, že mezi srovnatelnými motory patří 0.9 TCe k těm méně kultivovaným. No ale je tu ještě TURBO – parádní nápis na stěnách pokojíčků malých chlapců. V tomto případě si však jednotka bere jen to špatné, konkrétně turbodíru, kterou je při provozu vážně cítit. Naopak kroutící moment dostupný takřka od volnoběhu tady nečekejte, byť jeho křivka vrcholí poněkud dříve než u atmosfér. V tomto směru devítistovka klame tělem a tváří se spíše právě jako atmosférická jednotka, jejíž zátah si musíte zasloužit. Ten navíc není ani nikterak mohutný. 90 koní reálně nahrazuje starší čtrnáctistovky, maximálně šestnáctistovky.

Renault Captur, foto: Renault

Renault Captur, foto: Renault

Motor 0.9 TCe má ale i dobré vlastnosti. Co ocení například řada zákazníků Dacie je fakt, že jde o relativně jednoduchou jednotku. Hlavní mantrou je staré dobré nepřímé vstřikování. Historie ukazuje, že generálka každých 50 000 km nehrozí . Naopak mezi konkurenty patří z hlediska spolehlivosti spíše k tomu lepšímu. Špatně na tom není ani se spotřebou. K papírovým hodnotám se sice přiblíží málokdo, reálně lze ale jezdit s o málo nižší spotřebou, než jakou má srovnatelný atmosférický motor. Drobným pozitivem je pak i zvuk vytočeného motoru. Leckomu křičící tříválce vadí, mně však nikoli a ten od Renaultu je mezi nimi Karlem Gottem. No a někoho možná pozitivně překvapí kompatibilita této jednotky s přestavbou na LPG.

Jestli však bude tenhle motor stačit přímo vám, na to jednoznačně odpovědět nelze. Musíte si ho vyzkoušet. Svoje neduhy tahle jednotka má, ale ty má každé auto a řidič si na ně časem zvykne. Nebo auto vymění. Agregát 0.9 TCe však jednoznačně zavrhnout nelze.

inzerce

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.