Mitsubishi Pajero slaví 35 let
V květnu tomu bylo přesně 35 let let, kdy se zrodila legenda mezi dnešními SUV. Mitsubishi Pajero položilo základ, na kterém dnes automobilka sázející převážně na trend SUV staví. Historie tehdy ještě spíše sériových offroadů se sice začala psát o poznání dříve, ale i v roce 1982 šlo o málo vyšlapanou cestu.
Prvním lehkým vozem do terénu by vlastně legendární Jeep v roce 1941. Do té doby se vozy s pohonem všech kol používaly víceméně jen pro nejnáročnější pracovní úkoly, což platilo i pro prototyp Mitsubishi PX33 z roku 1936. Univerzální schopnosti malého vozu americké armády nezůstaly bez povšimnutí automobilek po celém světě. Řada z nich se po druhé světové válce pustila do vývoje vlastních lehkých terénních čtyřkolek. Mitsubishi se tehdy rozhodla celý postup urychlit uzavřením dohody se společností Willys-Overland o technické pomoci a prodeji. V roce 1953 tak mohla zahájit výrobu vozů Jeep.
První krok přinášející změnu směrem k pozdějším SUV přišel v roce 1963 spolu s modelem Jeep Wagoneer – vzhledově atraktivním, dobře navrženým a pohodlným terénním vozem s pohonem 4WD a karoserií připomínající kombi. Model zapadající do prosperujících 60. let minulého století zahájil novou epochu a inspiroval společnost American Motors Corporation rozšířit záběr i do segmentu ‘životního stylu’ prostřednictvím vlastní modelové řady Jeep CJ. A tento krok byl napodoben i několika dalšími výrobci, včetně Mitsubishi Motors.
Studie Mitsubishi Pajero I spatřila světlo světa v roce 1973, koncept Pajero II s karoserií targa, přišel o šest let později na autosalonu v Tokiu, a to v zářivém a mimořádně stylovém oranžovém odstínu. Svojí formou i obsahem tak potvrdil záměr společnosti Mitsubishi Motors Corporation nabídnout malý civilní vůz pro volný čas, disponující reálnými terénními schopnostmi. Ztvárnění uvedeného konceptu určilo designový jazyk modelu Pajero až do dnešních dnů, včetně typických ‘očí Pajero’.

Mitsubishi Pajero 1. generace, foto: OSX (Wikimedia commons)
V květnu 1982 se na japonském trhu objevilo sériové Pajero první generace. Kompaktní SUV od Mitsubishi Motors, zpočátku dostupné ve třídveřovém provedení o délce 387 cm s pevnou nebo plátěnou střechou. Tehdy mu byl konkurencí Range Rover z roku 1970 nebo Lada Niva z roku 1976. Jeep Cherokee (XJ) byl uveden až v roce 1983, tedy rok po Mitsubishi Pajero.
Mitsubishi Pajero přineslo řadu pokrokových prvků, jako např. nezávislé zavěšení předních kol (s dvojitými lichoběžníky), posilovač řízení nebo odpružená přední sedadla, což počátkem 80. let u vozů tohoto druhu představovalo posun kupředu a odpovídalo to očekáváním cílové skupiny zákazníků.
Již v roce 1983 byla uvedena pětidveřová verze Estate (Wagon či Superwagon) s prodlouženým rozvorem a třemi řadami sedadel a současně bylo Pajero představeno na světových trzích.
Inovace pokračovaly s tím, jak Pajero první generace během svého životního cyklu představilo přeplňované vznětové motory s mezichladičem, automatickou převodovku, kotoučové brzdy na všech kolech nebo nový systém zavěšení zadních kol typu multi-link s vinutými pružinami.

Mitsubishi Pajero Estate 1. generace, foto: OSX (Wikimedia commons)
Druhá generace byla představena v roce 1991 a přinesla propracovanou rozdělovací převodovku označovanou Super Select 4WD umožňující jízdu s pohonem všech kol a zařazování redukce za jízdy až do rychlosti 100 km/h nebo protiblokovací systém Multi Mode ABS. O konstrukční vyspělosti tohoto vozu svědčí i airbag řidiče a (od roku 1997) technologie přímého vstřikování benzínu (GDI), která byla jedním z mnoha světových technologických prvenství Mitsubishi Motors.
Pajero třetí generace, uvedené roku 1999, přineslo mj. samonosnou karoserii, nezávislé zavěšení všech kol, hřebenové řízení, automatickou převodovkou INVECS využívající fuzzy logiku, elektronické řízení rozdělovací převodovky (nyní označované ‘Super Select 4-II’), elektronické řízení stability vozu ‘ASTC’ a další novinky.
I po odečtení konstrukčně spřízněných vozů prodávaných pod jiným označením, tj. Dodge Raider (1987 až 1989) nebo příbuzný Hyundai Galloper (1991 až 2006), se celosvětově od roku 1982 vyrobilo přes 3 miliony vozů Pajero.
Celosvětové prodejní úspěchy a výkony v motorsportu nakonec přiměly Mitsubishi Motors využít označení Pajero k licencování na světových trzích, uplatněné u mnoha dalších modelů SUV, od Pajera Mini 660 cm3 třídy kei (pouze v Japonsku, 1994-2012) a kapesního SUV Pajero Junior (1995-1998) až po robustní Pajero Sport, odvozené od modelu L200 (od r. 1996 doposud), resp. od městského modelu Pajero iO (1998-2007, s nejrůznějšími exteriéry) až po nekompromisní závodní model Pajero Evo.
Mitsubishi Pajero dokázalo stejně snadno překonávat silniční úseky i terén, a osvědčit se tak jako robustní profesionální pracant nebo luxusní přepravník na venkově. Současně proslulo jedinečnými úspěchy ve světě motorsportu, především když Mitsubishi Motors společně se svým tehdejším francouzským distributorem Sonauto vstoupilo do Rallye Dakar.
Sonauto vzdala hold tradici pohonu 4WD automobilky Mitsubishi tím, že vyvinula rallyovou repliku modelu PX33 z roku 1936 s využitím podvozku Mitsubishi Pajero. Jeden tento vůz byl v roce 1989 nasazen v rámci sedmičlenného továrního týmu na Rallye Paříž-Tunis-Dakar, kde pod vedením Jeana-Pierreho Jaussauda dojel na celkovém 31. místě.
Od své první účasti na Dakaru v roce 1983 dokázalo Pajero nashromáždit pozoruhodnou kolekci závodních úspěchů, včetně 12 vítězství v saharských dunách (v letech 1985 až 2007) nebo poháru v seriálu Cross Country Rally (2003) světového šampionátu FIA.
zdroj: Mitsubishi (tisková zpráva)