Mitsubishi i-MiEV je 10 let
Máte pocit, že kolem elektromobilů panuje obrovský cirkus, ale reálně se toho v tomto světě moc neděje? Zdá se vám, že kromě Tesly je elektrosvět stejný jako před deseti lety? Chyba lávky! Dokládá to právě desetileté výročí malého elektromobilu Mitsubishi i-MiEV.
Spolu se sourozenci z dílen Peugeotu a Citroënu šlo o jeden z prvních pokusů o masový a cenově dostupný elektromobil. Ceny se však nikdy vozům s konvenčním pohonem ani nepřiblížily a, popravdě řečeno, ani samotný dojem z auta. Snaha šetřit a dojezd dostat do rozumných relací je na Mitsubishi i-MiEV patrnější, než by se samotné automobilce asi líbilo. Přesto má tenhle model nezastupitelné místo v automobilové historii.
Elektrický prcek těžící z vývoje elektromobilů, který u Mitsubishi započel v šedesátých letech, nejen vyšlapal cestu svým následovníkům, které dnes považujeme za opravdovou modernu. Použit byl ve státní správě mnoha zemí, oblíben byl a je u taxislužeb a autopůjčoven nebo se ukázal jako důležitý pomocník po přírodních katastrofách, kdy nedostatek pohonných hmot brání používání vozů s konvenčním pohonem. Důležitým faktorem bylo i urychlení výzkumu a vývoje elektromobility v samotné automobilce. O jeho výjimečnosti svědčí i úspěch v soutěži Auto roku Japonska 2009-2010, konkrétně speciální ocenění v kategorii nejvyspělejších technologií.
3,4 metru dlouhý a 1,1 tuny těžký automobil pohání elektromotor na zadní nápravě o maximálním výkonu 63 koní a točivém momentu 180 N.m. Kapacita akumulátoru 16 kWh vyústila v normovaný dojezd 160 km (NEDC), resp. 105 km (WLTP). Mitsubishi i-MiEV díky tomu logicky patří do města a jeho bezprostředního okolí, kde se zároveň výhody elektromobilu uplatní nejvíce. Dokáže převést čtveřici cestujících a menší nákup. V hodnocení EuroNCAP v roce 2011 získat čtyři hvězdy.
Automobil je stále v nabídce, byť oficiální zastoupení v České republice jej nenabízí. Po celém světě bylo za 10 let prodáno více než 31 tisíc kusů tohoto vozu, což z něj nedělá zrovna častou ojetinu. Sehnat jej v České republice je prakticky nemožné a ani za hranicemi není situace o mnoho lepší. Za osmiletý miniaturní elektromobil navíc stále zaplatíte dost peněz – ceny začínají na asi deseti tisících eur.