Mazda v Tokiu představila koncept budoucí RX-9

Mazda RX-Vision, zdroj: Mazda

Mazda RX-Vision, zdroj: Mazda

Už už se zdálo, že Mazda uložila systém Wankelova motoru a s ním i celý projekt RX k ledu. Nedávno však zveřejnila svůj záměr spojení rotační motor + Mazda nepřerušit. Na letošním Tokijském autosalonu tak světu ukazuje koncept RX-Vision, který je předzvěstí budoucí Mazdy RX-9.

Poslední sériovou Mazdou s Wankelem bylo legendární čtyřmístné kupé s protisměrně otevíranými dveřmi RX-8.  Její výroba skončila v roce 2012. V Evropě se přestala nabízet dokonce už o dva roky dříve kvůli nástupu emisní normy EURO 5. Vysoká spotřeba paliva i oleje a krátká životnost motoru, který vyžadoval generálku mnohdy i před tím, než tachometr ukázal sto tisíc najetých kilometrů jsou důvody špatné reputace tohoto motoru. Kdo však s vysokootáčkovou třináctistovkou o výkonu 170 kW někdy jel, musí na tento vůz vzpomínat se slzou v oku.

RX-8 však rozhodně nebyla první Mazdou s rotačním motorem. Automobilka při prezentaci této studio připomíná první použití tohoto technického řešení již v roce 1967 v Mazdě 110S (někdy také Cosmo Sport) a také celkové vítězství ve dvacetičtyřhodinovce v Le Mans v roce 1991 právě s tímto motorem.

Nový RX-Vision ukazuje minimálně v náznacích možnou budoucí podobu Mazdy RX-9. Jedná se o dvoumístné kupé osazené dvacetipalcovými koly, jehož design vychází ze směru KODO, který Mazda vyznává. Téměř 4,4 metru dlouhý a přes 1,9 metru široký vůz má pohánět opět rotační motor. I při jeho vývoji by měly být využity technologie, které Mazda označuje souhrnným názvem Skyactiv. Balíček těchto technologií by podle Mazdy měl potlačit největší neduhy rotačního motoru – měl by se zasadit o nižší spotřebu paliva, dobrou spolehlivost, a nižší produkci emisí.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

x