Mazda MX-3: téměř zapomenutá továrna na radost

Vzpomínání na zajímavá auta z devadesátých let nás zaválo k malé Japonce. Mazda MX-3 se na trhu objevila v roce 1991 a vydržela v prodeji až do roku 1998. Předchůdce (vyjma určité souvislosti s Mazdou Etude) neměla, nástupce se nedočkala. Její labutí píseň se však vyplatí připomenout.

Mazda MX-3, foto: IFCAR, zdroj: Wikimedia, licence: public domain

Mazda MX-3, foto: IFCAR, zdroj: Wikimedia, licence: public domain

Malé kupé za půl milionu se základem v běžném kompaktním modelu – to byla Mazda MX-3. Dnes na trhu takový vůz asi neuvidíte. V éře optimalizace zisku pro něj není místo. Solventní zákazník koupí něco dražšího a přiměřeně movitých nadšenců je pár. Většina z nich pak stejně sáhne po silnější ojetině. Přitom malá Japonka byla vskutku povedené auto. Základním dárcem orgánů se stala Mazda 323F, což je samo o sobě sportovně založené auto.

Dynamická silueta Mazda MX-3 sluší dodnes, foto: By User <a href="https://de.wikipedia.org/wiki/User:Cluke" class="extiw" title="de:User:Cluke">Cluke</a> on <a class="external text" href="http://de.wikipedia.org">de.wikipedia</a> - Originally from <a class="external text" href="http://de.wikipedia.org">de.wikipedia</a>; description page is (was) <a href="https://de.wikipedia.org/wiki/Image:1995_Mazda_MX-3_Heck.jpg" class="extiw" title="de:Image:1995 Mazda MX-3 Heck.jpg">here</a>19:34, 10. Feb 2006 <a href="https://de.wikipedia.org/wiki/User:Cluke" class="extiw" title="de:User:Cluke">Cluke</a> 512 x 384 (68.125 Byte) <span class="comment">(1995 Mazda MX-3 16V DOHC - Heck mit V6 Spoiler und Chrom-Auspuff - cLuKe - September 2005)</span>16:01, 8. Dez 2005 <a href="https://de.wikipedia.org/wiki/User:Cluke" class="extiw" title="de:User:Cluke">Cluke</a> 512 x 384 (99.146 Byte) <span class="comment">(1995 Mazda MX-3 16V DOHC - Heck - cLuKe - September 2005)</span>, Public Domain, <a href="https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=892980">Link</a>

Dynamická silueta Mazda MX-3 sluší dodnes, foto: Cluke na de.wikipedia -zdroj: de.wikipedia;Public Domain, Link

Na 4,2 metru se Mazdě podařilo postavit jen lehce přes tunu vážící kupé, které patřilo mezi nejagilnější předokolky své doby. Podvozky v Hirošimě vždycky uměli a umí dodnes. Zatáčkovité okresky jsou doménou tohoto vozu a teritoriem, kde vykouzlí rohlík na řidičově tváři. Nic na tom nezmění ani poměrně slabé jednotky. V roce 1991 pod kapotou pracovala šestnáctistovka s maximálním výkonem 65 kW. To bylo vskutku málo, a tak Mazda MX-3 po třech letech dostala nášup v podobě další čtrnácti kilowattů. Vedle toho byl v nabídce jeden z nejmenších šestiválců. Jeho objem nedosahoval ani 1 800 kubických centimetrů. Výkonem 97 kW a zrychlením z klidu na 100 km/h za 8,5 vteřiny šlo o špičku. Spolehlivostí dominovala menší jednotka. Ta objemnější trpěla zejména na úniky oleje.

Najít kousek nezasažený tunerem může být problém, foto: Michi1308, zdroj: wikimedia, liceNajít kousek nezasažený tunerem může být problém, foto: Michi1308, zdroj: wikimedia, licence: public domainnce: public domain

Najít kousek nezasažený tunerem může být problém, foto: Michi1308, zdroj: wikimedia, licence: public domain

Mazda MX-3 platila vždy za celkem spolehlivý vůz. Oranžový mor ji na poměry značky trápil také poměrně málo. Dnes, téměř po třiceti letech však nelze věřit statistikám. Mezi auty za jeden plat těžko vybírat nějaké v solidním stavu. Záleží na tom, jak se k němu choval předchozí majitel či spíše jejich větší počet.  Dejte si pozor na stav podvozkových dílů. Slícování karoserie nebo podezřele rezavějící místa prozradí opravu po nehodě. Na druhou stranu je Mazda MX-3 na svém cenovém dně. Pokud se vám podaří najít použitelný kousek a v použitelném stavu jej i udržet, můžete za pár let jenom vydělat.

inzerce

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.