LPG vs. CNG

Ceny benzinu a nafty začínají pomalu stoupat, a i když ještě neatakují ani 30,- Kč za litr, několikrát mi padl do oka poutač u jedné z čerpacích stanic “LPG – 12.90 Kč”. Zadarmo to není, ale cena je lákavá. Pokud jste někdy o přestavbě svého vozu na provoz na některé z alternativních paliv uvažovali a hledali informace na webu, potýkali jste se určitě s články, které na oko přinášely rozřešení celé problematiky, ovšem po hlubším studiu jste došli k závěru, že porovnání jsou ušita na míru jednomu typu paliva. My se v následujících řádcích zkusíme na nejrozšířenější alternativní paliva podívat nezaujatýma očima. LPG vs. CNG, to je oč tu běží…

ilustrační obrázek, Škoda Octavia G-TEC, zdroj: Škoda auto

ilustrační obrázek, Škoda Octavia G-TEC, zdroj: Škoda auto

Cena paliva

Cena obou druhů paliv se na první pohled porovnává nesnadno. Zatímco u LPG (zkapalnělý plyn) platíte za litr, cenu CNG udává jednotka hmotnosti, tedy kupujete kilogram paliva. Ten v případě zemního plynu (CNG) vychází dnes na přibližně 24,- Kč (o pár korun levnější než benzin). Litr LPG se dnes prodává za přibližně 12,- Kč a jeho cena osciluje kolem 50% ceny za benzin. Srovnávat však obě paliva takto by, jak jistě chápete, bylo míchání hrušek s jablky. Vodítkem tak může být obsah energie v palivech. V případě CNG to je 13,3 kWh/kg, LPG pak 6,8 kWh/l. 1 kWh tak dnes u CNG vyjde na 1,8 Kč, u LPG na 1,77 Kč. Tady řešení nečekejte (benzin při 28 Kč/litr – 3,25 Kč/ kWh, nafta při 26 Kč/litr – 2,6 Kč/kWh) .

Cena přestavby

Tady se misky vah převáží silně ve prospěch LPG. Přestavba moderního vozu na tento typ pohonu stojí 20-30 tisíc Kč podle použitého systému. Přestavba na CNG vyjde na přibližně 40 000,- Kč a ekonomicky se tak vyplácí o poznání později.

Nádrž

Máte-li strach, že alternativní palivo podstatně sníží využitelnost zavazadlového prostoru, můžete i nemusíte mít pravdu. Doby, kdy “bomba” na LPG zabírala skoro celý kufr, jsou už dávno pryč. Většinou se dnes montuje tzv. toroidní nádrž, tedy nádoba umístěná místo rezervy. Ta nezabere navíc žádné místo, jen v kufru vezete (většinou) sadu na opravu pneumatik. S CNG se doopravdy budete muset uskromnit. Tlakové lahve je třeba většinou umístit do zavazadlového prostoru. Celý systém je navíc poměrně těžký a může i negativně ovlivnit jízdní vlastnosti vozu.

Kvalita PHM a jízdní výkony

Tady je zase situace příznivější v případě jízdy na zemní plyn. Jeho kvalita je stálá a emise vznikající při spalování ze všech paliv nejnižší. Navíc je možné jej nahradit bioplynem a lze tak pak opravdu hovořit o “eko” palivu. Problémem může být nedostatečné množství plnících stanic, ale jejich počet stoupá a situace je v různých regionech různá. Spalováním CNG váš plechový miláček na výkonu nic neztratí, naopak zemní plyn odpovídá 130 oktanovému benzinu, takže chod motoru by měl být klidnější a tišší a spotřeba nižší. Oproti tomu s LPG trochu výkonu ztratíte. Logicky také oproti benzinu stoupne litrová spotřeba (viz energie v litru). Čerpacích stanic nabízejících toto palivo je řádově více oproti CNG, ale je dobré neřídit se pouze cenou, ale držet se zdroje kvalitního plynu. O jeho kolísající kvalitě se mnoho nejen severomoravských řidičů mělo tu čest přesvědčit.

Zvýšené servisní náklady

S pohonem na LPG musíte každý rok na revizi. Její cena se pohybuje kolem 500 – 1000 Kč. Pokud je LPG nainstalováno správně a kvalitně, o čemž může svědčit už styl, jakým je celý systém upraven, nepřináší samotný provoz na LPG vyšší servisní náklady. Výjimkou je péče o ventily, jejichž sedla se mohou podpalovat. Je dobré si před plánovanou přestavbou vozu zjistit, jak servisně náročný úkol to bude. Své o tom vědí majitelé Subaru Impreza II v poslední verzi, u nějž se pro kontrolu vůle ventilů musel motor z vozu vyndat. Některé motory vyžadují dodatečné mazání ventilů (LPG narozdíl od benzinu nemaže). Takové mazivo vyjde obvykle na pětistovku na 10 000 km. Kromě toho je třeba počítat, že motor startuje na benzin a do ohřátí na přibližně 40 stupňů Celsia jej nadále spaluje. Každých deset let musí kontrolou procházet také nádrž. Revize systému i kontrola nádrže se týká i CNG. Revize 1x za dva roky vyjde na přibližně 1500,- korun. Podobnou sumu si připravte na kontrolu nádrže každých pět let.

Můžu do podzemní garáže?

Tady je odpověď vždy individuální a je třeba řídit se značkami u vjezdu do té které garáže. Obecně lze říct, že situace je u vozů na CNG lepší, protože zemní plyn je lehčí než vzduch a tudíž lépe odvětratelný. Naopak LPG je těžší než vzduch a musí být větráno náročnější cestou.

Jak vidno, nelze jednoznačně souboj LPG vs. CNG rozseknout. Každé palivo má svoje výhody a nevýhody. Ať už se ale rozhodnete pro CNG (metan – zemní plyn) nebo LPG (propan a butan – zkapalnělý ropný plyn), je třeba nemalovat si, že využíváte obnovitelné zdroje a vědět, že cenově se budou vyplácet do doby, dokud nebudou zdaněny spotřební daní v takové výši jako benzin a nafta. Byť emise se sníží v obou případech.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *