Co je lepší koupě: Malé SUV nebo kompakt?
Pokud plánujete koupi nového vozu a máte rozpočet 350 – 500 tisíc korun, musíte dříve nebo později rozlousknout oříšek, jestli vybrat malé SUV nebo kompakt. Ačkoli se to nezdá, oba typy aut jsou si velmi blízko a malé rodině mohou dobře posloužit obě. Existují napříč modely nějaké společné výhody a nevýhody těchto typů karosérií?
Jízdní vlastnosti
Hodnotit jízdní vlastnosti šmahem napříč segmentem zavání větším zobecněním, než kolik nepokřivená realita snese. Víc než kde jinde tady platí, že všechna auta se vyplatí před koupí velmi důkladně projet. Obecně však lze říct, že malé crossovery nebo SUV (pro potřeby tohoto článku budu obě varianty zaměňovat, neboť reálně jde o crossovery, které většina automobilek prodává coby SUV:-)) podvozkově vycházejí z malých hatchbacků. Nápravy tedy bývají jednodušší konstrukce (což slibuje nižší servisní náklady ve vzdálenější budoucnosti) a obvyklý marketingový trik s velkými koly, na něž podvozek často nestačí, dokáží tak tak vykompenzovat změny, které na něm konstruktéři oproti “dárci orgánů” provedou. Počítat je třeba také s většími náklony karoserie v ostře projížděných zatáčkách než u běžného vozu nižší střední třídy. Kdo chce řezat zákruty, měl by se poohlédnout spíše mezi kompakty. Akustická pohoda při jízdě je další aspekt, který pomůže při dilematu, zda koupit malé SUV nebo kompakt. Vozy vyšší třídy bývají lépe odhlučněny zejména od podběhů a naopak vyšší a méně aerodynamické crossovery se mnohem více potýkají se zvukovými efekty od obtékajícího zvuku.
Zavazadlový prostor
Co se velikosti kufru týče, je třeba opět porovnávat jednotlivé modely. Sice stále platí, že v průměru mají hatchbacky nižší střední třídy o pár litrů větší zavazadlový prostor než malá SUV, ale najdou se i výjimky z tohoto pravidla. Navíc objem není vše a důležitá je i využitelnost zavazadelníku. Krabicovitý tvar crossoveru je lepším východiskem pro velikost vstupního otvoru nebo pravidelné tvary kufru. Paradoxně se k tomu často přidává i nižší nakládací hrana v případě zvýšených crossoverů. Ale opět, najdou se výjimky. Schválně se v autosalonu podívejte, kam až musíte zvednout nákup, než se překulí do kufru Kie Stonic.
Prostor pro posádku
Nepřevážíte-li polovinu basketbalového mančaftu, zaznamenáte v tomto ohledu téměř plichtu. Malé SUV i kompaktní hatchback jsou stavěny na převoz čtveřice průměrně rostlých dospělých. Ještě se mi nestalo, že bych se se svými 180 centimetry pohodlně neposadil “za sebe” v některém z malých crossoverů nebo v nějakém hatchbacku velikosti Fordu Focus. I když zrovna v něm nebo v Peugeotu 308 bych za Honzou Kollerem seděl nerad. Malá SUV a crossovery poskytnou na délce o nějakých 10-20 cm menší než o třídu větší hatchback nejen srovnatelný kufr, ale i srovnatelný prostor pro pasažéry. Správně tušíte, že těží z vyšší stavby karoserie, která umožní cestujícím sedět více vzpřímeně a zabírat tak méně podélného prostoru. Někomu může takový posez vyhovovat více, někomu méně. Fakt je ten, že s dvojicí puberťáků či adolescentů, kteří polívčičky v dětství papali dost, bych jezdil raději ve Vitaře než v Mazdě 3. Naopak trojici malých dětí asi snadněji člověk usadí do přece jen o pár centimetrů širšího kompaktu. Tady už ale záleží, jak moc se inženýři učili obestavět prostor u Fiatu.
Motorizace
Výběr agregátu může (a nemusí) být prvním (i posledním) faktorem, který vám definitivně pomůže ve výběru. Staromilci, konzervativnější zákazníci, milovníci postupně gradujícího výkonu a vůbec všichni, kdo chtějí atmosférický motor zajásají spíše nad vyššími z porovnávaných vozů. Kromě Mazdy a dosluhující Toyoty Auris a Kie Ceed už pro rodinný vůz adekvátně silnou atmosféru snad nikdo v C segmentu nenabízí. Základem je sice u některých značek ještě klasická čtrnáctistovka, ale v 1300 kg těžkých autech postačí málokomu. V o metrák lehčích crossoverech to mají ve městě a kolem něj podstatně jednodušší. Jen na dálnici se místo kilogramů musí prát s aerodynamikou. Ale třeba v takové vzpomínané Vitaře ševelí parádní atmosférická šestnáctistovka. Nemáte-li nic proti zážehovým přeplňovaným litrovým tříválcům, které najdete pod kapotou malých SUV i kompaktů, rozuzlení tady nehledejte. Movitější a po silnějších či vznětových jednotkách pokukující zákazníci také ne.
Takové ty legrace okolo
Nové auto, to není jenom radost na dva týdny. Rodinu s ním obvykle čeká několikaletý život, během nějž se nezřídka něco pokazí, obouchá či odře. Taková příplatková LED světla sice perfektně svítí, ale jejich desetiletá životnost (při adekvátní svítivosti) se jeví zatím spíše jako zbožné přání. A zkuste kupovat full-LED světlomet od osmileté ojetiny. To halogenovou žárovku vyměníte na parkovišti raz dva. A právě zastaralejší systémy svícení často nabízejí spíše ty menší z porovnávaných vozů. I když obvykle jde spíš o úroveň výbavy. To pak více potěší fakt, že v motorovém prostoru SUV a crossoverů je místo ještě na jeden agregát a k akumulátoru či žárovkám se dostanete pohodlně. A když už je měníte na tom parkovišti, oceníte i kompaktnější půdorys, který vám dovolí zajet i na stání, která projektoval inženýr, kterému neřekli, jak vypadá auto 21. století, a ušetří i nějaký ten škrábanec od humpolácky nastupujících sousedů.
Jak vidno z předchozích řádků, jednoznačná odpověď na otázku, zda malé SUV nebo kompakt, neexistuje. Každý máme jiné potřeby a vyhovuje nám jiný vůz a, i když to tak na internetových diskusích nevypadá, i malý crossover může být pro někoho lepší volbou než hatchback nižší střední třídy.
Za mě SUV jsou lepší! Mám SUV od Opela a až na odhlučnění je v počáteční komplektaci nejlepší. Odhlučnění jsem řešil poté přes tuto firmu https://www.2din.cz/tlumeni-odhlucneni-auta/odhlucneni-vozu-ekonom/ a zustal jsem s touto automobilkou spokojený J