LED světlomety – dobře investované peníze
Vidět a být viděn. To je základní poučka, která se váže k bezpečnosti na silnicích. A neplatí jen pro motoristy. V tomto duchu by měli uvažovat i chodci nebo cyklisté. V případě nás – řidičů se o to, abychom byli lépe vidět, stará nejen samotná barva karoserie vozu, ale v posledních letech zejména denní svícení. Padne-li ale tma a přijde-li nutnost si na cestu posvítit, přestává být u řady aut situace tak růžová.
I když z testů novinářských vozů to už řadu let vypadá, že halogenové světlomety dávno vyklidily pole, není tomu tak. V nižších výbavových stupních běžných vozů se s nimi setkáte stále. Naopak xenonová světla z nabídek automobilek mizí a nahrazují je LED světlomety. Jedná se o příplatkovou výbavu, kde vynaložené peníze opravdu stojí za to?
Chtělo by se říci, že téměř bez výhrady ano. Full LED světlomety prostě lépe svítí, to je bez debat. Moderní designové styly pak často vedou k tomu, že rozdíl mezi halogenovým a Full LED světlometem je ještě propastnější, než by nutně musel být. Aby halogen dobře svítil, musí být dobrá nejen žárovka, ale i optika okolo ní. A ta je často dost limitována rozměrem celého světlometu.
Dalším důležitým aspektem při výběru se zdá být životnost obou řešení. Zatímco halogenové žárovky po několika stovkách hodin provozu prostě odejdou, výrobci tvrdí, že LED světla jsou doživotní. Ale vy už jste asi slyšeli, jak to s takovými doživotními věcmi bývá. I LED světlomet jednou přestane svítit, jen to bude podstatně později. A náklady na jeho kompletní výměnu budou podstatně vyšší, než v případě halogenové žárovky. Kromě toho LED technologie také časem ztrácí svítivost, takže po pěti letech provozu se člověk může dostat na stejný výsledek jako s halogenem. Na to je dobré pamatovat zejména při nákupu ojetiny.
Řada lidí nad Full LED světlomety mávne rukou s tím, že si přece může pořídit LED žárovky do klasických patic. To je určitě pravda. To, jak takové řešení svítí, je otázka konkrétního typu takového světelného zdroje. Co mají ale všechny společné je fakt, že jde o ne zcela legální řešení. STK by takový vůz projít neměl a v případě nehody mohou být následky pro provozovatele vozu s LED-halogeny dost nepříjemné.
Řešením tak mohou být klasické halogeny s lepší svítivostí. Mezi nimi je třeba dobře vybírat. Kvality LED světlometů nedosáhnou, ale dovedou se jim alespoň přiblížit. Určitou nevýhodou může být i třeba jen poloviční životnost oproti klasickým žárovkám. V kombinaci s LED denním svícením, kdy halogeny používáme výhradně za šera a v noci, však může jít o levné a relativně uspokojující řešení.
Ve spolupráci si https://francouzske-parfemy.cz/