Kvalitní platební bránu jsem poznal při placení parkování
Doba kráčí kupředu mílovými kroky. Před nějakými deseti, patnácti lety jsem si jen těžko dokázal představit, k čemu všemu budu používat mobilní telefon. Internet a sociální sítě, mapa a navigace, dálkové ovládání některých funkcí auta nebo vlastního bytu… a samozřejmě také placení. Ta snadnost, s jakou krabičku z kapsy přiložíte k terminálu, je tak návyková. Nikdy mě ale nenapadlo přemýšlet o tom, jak to vlastně celé funguje, dokud jsem jednou mobilem neplatil za parkování v našem hlavním městě.
Po kratším studiu stavu věcí tak dnes už vím, že když si na internetu kupuji například nové pneumatiky a platím je předem, musí být součástí e-shopu tzv. platební brána. Tu provozovateli obchodu nenabízí přímo banky, ale třetí společnosti. Jejich produkt pak s bankami elektronicky komunikuje. Trh s platebními bránami je pro laika španělskou vesnicí, ale snadno lze poznat, že jde o silně konkurenční prostředí a jednotliví poskytovatelé se snaží svou konkurenci předběhnout, aby vydělali.
A jak že vydělávají? E-shopy jim obvykle platí fixní částku každý měsíc a dále si berou určité procento z každé platby, která skrz bránu proběhne. Ano, to je ta situace, kdy se vám hodí platební karta po ruce, ze které opíšete několik číselných kódů a následně dojde k platbě.
A proč že mě tohle všechno napadlo při placení parkovného? Každý si asi podobnou platbu představuje jako strkání drobných do parkovacího automatu. 21. století ale dorazilo i sem. Mobilní aplikace a třeba i qr platba se staly realitou i na českých parkovištích. Platba mobilem je tak vážně snadná. Až tak snadná, že mě to prostě zarazilo.
Teď už tak vím, že platební brány jsou moderní online řešení nejen pro e-shopy, ale i pro živnostníky, poskytovatele ubytování, prodejce služeb nebo třeba i pro města a obce. Ty opravdu kvalitní jsou kompatibilní se službami jako Shoptet, Woocommerce, Prestashop, FastCentrik, FAPI, Simpleshop, Reservanto, Trevlix, nebo smsticket. Jejich názvy jsou insiderům hodně známé a jde o špičky ve svých oborech.
I v oblasti platebních bran platí, že existují nadnárodní korporace a (zatím) regionální firmy a start-upy. Mezi ty nejzajímavější české patří například platební brána Pays. Jako jedna z mála neúčtuje obchodníkům žádný paušální poplatek a nabízí řadu služeb zdarma. Nemá problém ani se stále se rozšiřujícími platbami prostřednictvím Google Pay a Apple Pay. My motoristé ji často využíváme, aniž bychom o tom věděli. Platíte přes ni například pojištění na portále Epojištění.cz, doplňky na Aukro.cz nebo jejím prostřednictvím dochází k platbám za rezidenční parkování v Praze. Takže kvalita je prověřená!