Koupě ročního vozu – dobrý nápad nebo zlý sen?
S rozvojem operativního leasingu, který nyní řada automobilek nabízí i soukromým osobám, přichází ruku v ruce velmi široká nabídka téměř nových aut v autobazarech i u samotných dealerů. Roční vozy nemají skoro nic najeto, běží jim ještě dlouhá záruka a oproti novému autu jsou přibližně o 20% levnější. To vypadá jako jednoznačná záležitost, je ale vše tak růžové?
Hlavní výhody koupě takového přibližovadla v kostce shrnuje už první odstavec tohoto článku. Poměr cena:výkon mohou mít roční vozy vážně výborný. Je třeba ale použít onen podmiňovací způsob. Problémy, které tu hrozí, nemusí odhalit ani kamarád-automechanik přítomný při prodeji. O vůlích na čepech, netěsnících motorech a brzdách na výměnu to tu naštěstí obvykle nebývá.
inzerce
Kupujete-li vůz po někom, je třeba vždy dbát na serióznost druhé strany. Takto mladé ojetiny se prakticky nedají sehnat v soukromé inzerci. Přitom právě důvody, proč se stávající majitel auta tak brzy zbavuje, každého zajímají. Pohled na hejska s nálepkou “zlatá mládež” na mikině nebo rovném kšiltu sice může rozvířit pochyby o kvalitě vozu, naopak přinese jistotu v tom, jak dobře bylo asi s autem zacházeno. To je obecně další úskalí při koupi ještě nedávno fungl nového auta. Málokdo si pořídí auto jenom na rok a dává pozor na správné zajetí motoru, dochlazování turba, včasnou výměnu oleje nebo každou díru na silnici s cílem nepřetěžovat díly podvozku. Roční auto s nájezdem 10 000 km může být v horším stavu než tříleté s pětkrát takovým nájezdem. Potřeba důkladné prohlídky vozu prostě platí u každé ojetiny.
To platí i o již zmiňované důvěryhodnosti prodávajícího. U mladých ojetin jím bude buď autobazar nebo přímo dealer. O tom, jak dobře vypadá, když vám o autě řekne člověk, který jej prodal už jako nové, že bývalý majitel přímo do autosalonu přivezl vůz po třech měsících na výměnu oleje a nyní má za sebou servis po prvním roce, není třeba polemizovat. V autobazaru vám to sice mohou říci také, ale pověst takto si na chleba vydělávajících je v Čechách taková, že lze o všem, co řeknou, z úspěchem pochybovat. Národní zastoupení některých automobilek navíc nabízejí zajímavý program prodeje mladých ojetin (například Volvo Select, Škoda plus apod.), v jehož rámci garantují minimálně kontrolu technického stavu a vůbec solidní stav auta se zárukou.
V obou případech je dobré se pídit po prvním provozovateli. U aut z operativního leasingu to může být problém, ale je fajn alespoň zjistit, jestli vůz dřel jako služební nebo soukromý. Jestli totiž někdo dokáže huntovat auto víc než člověk vědomý si brzké změny ve vozovém parku, je to několik lidí uvědomujících si totéž.
Možná z předchozích řádek máte dojem, že koupit roční vůz může jen blázen. Není tomu tak, ekonomická výhoda tu jednoznačně je. Jen je třeba přistupovat k tomuto nákupu jako u každé jiné ojetiny. O nový vůz se prostě nejedná. Dokonce je třeba počítat i s možností stočení tachometru. Právě u takto mladých ojetin může být takřka neodhalitelné. Už poněkolikáté v tomto článku je tak třeba na závěr zmínit důraz na důvěryhodnost prodávajícího.