Korejci myslí na bezpečnost. Kia si nechala patentovat centrální airbag
Pověst korejských aut coby nekvalitní vehiklů již dlouhou dobu neplatí. Za své však bere velmi pomalu. Hospodské diskuze obvykle končí výkřikem ve smyslu: „Bourat bych v tom ale nechtěl.“ Já bych tedy nechtěl bourat v ničem, je ale dobré si připomenout, že i na poli bezpečnosti probíhá vývoj automobilky Kia. Ta se před nedávnem nechala patentovat centrální airbag.
Jeho výhodou je jednak nízká hmotnost a jednak schopnost zamezit střetu těl obou cestujících na předních sedadlech. Centrální airbag totiž mezi nimi vytvoří bariéru. Zcela nový airbag se nafukuje do prostoru mezi řidičem a spolujezdcem z prostoru kolem loketní opěrky. Chrání tak především před poraněním hlav osob na předních sedadlech. Pokud je sedadlo předního spolujezdce neobsazené, airbag ochrání řidiče před bočním nárazem z pravé strany. Centrální airbag je zabudován do sedadla řidiče a nafukuje se okamžitě po detekování nárazu.
Korejci odhadují, že nový centrální airbag zmírní riziko poranění hlavy v důsledku vzájemného střetu osob na předních sedadlech o 80 % . Podle statistiky Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) dochází k sekundárním škodám při střetech tohoto druhu nebo nárazech do prvků interiéru přibližně v 45 % případů.
Airbag obsahuje vnitřní součást označovanou jako ‚uzda‘, která dovoluje airbagu zachovat příslušný tvar a odolat nárazové síle ze strany cestujícího. Nová technologie byla vyvinuta s cílem zjednodušit konstrukci a snížit hmotnost uvedeného prvku výbavy, čímž vznikl airbag přibližně o 500 g lehčí než konkurenční produkty. Díky menším rozměrům airbagu budou mít návrháři automobilky volnější ruce při koncipování podoby sedadel do budoucích vozů.
Očekává se, že počínaje rokem 2020 budou do hodnocení nárazových testů Euro NCAP zahrnuty i boční nárazy osobních vozidel, a tak by měl nový airbag přispět k příznivějším výsledkům takovýchto hodnocení.