Kia Stonic: Vážně jsme bohatí
Je to už pár dní, co Kia (zatím jen vybraným novinářům) ukázala svoje malé SUV Stonic. V oficiální tiskové zprávě korejská automobilka nezapomněla zmínit, že kategorie zvýšených vozů B segmentu ukusuje z evropského koláče celkových prodejů nových vozů 7%, tedy v absolutních číslech 1,1 milionu. A právě nová Kia Stonic mě vedla k zamyšlení, proč vlastně.
Jasně, SUV jsou vysoká a logicky méně obratná než klasické hatchbacky. Dnes ale nejde o žádné drámo. To, co dnes nazýváme (ať už jako novináři, kupující nebo automobilky) esúvéčky, jsou spíše jen přifouklé a přizvednuté hatchbacky. Jezdí o něco hůř, ale stále jsou stavěny především na silnici. Na webech o autech se však často zapomíná na to, že většina řidičů nejezdí (chválabohu), jako by omylem vyjeli z ostré erzety, ale auto mají coby přibližovadlo, které je baví řídit. Na SUV tak oceňujeme větší kufr, více místa pro posádku, styl a možná i potenciálně větší bezpečí.
Kia ale hodlá na trh vrhnout něco, co o moc víc místa než klasické Rio, z nejž Stonic přebral téměř kompletní techniku, nenabízí. Podvozek i agregáty pro Stonic můžete opsat z katalogu nového Ria. Měřitelná čísla popisující velikost prostoru pro posádku automobilka neuvolnila, ale ačkoli sama hovoří o v rámci třídy nadstandardních hodnotách, novináři, kteří se premiéry účastnili, o nějakém obrovitém nárůstu moc nepíší. To není chyba, v Riu je místa habaděj. Rio je totiž také praktické a jeho objem zavazadlového prostoru 325 litrů by před nějakými deseti lety mířil o třídu výše. Stonic ale ani tady mnoho nepřidává, konkrétně 27 litrů.
Ne, tohle není honba za pomluvou Stonicu. Kia dělá v posledních letech dobrá auta a Stonic zatím nevypadá, že by měl být výjimkou. Určitě půjde o ekonomicky úspěšný model i proto, že vypadá mladistvěji než většina jeho konkurentů. A tady jsme u toho. Vypadá…
Ačkoli cenová politika importéra značky Kia je v případě modelu Stonic zatím ve hvězdách, bylo by zvláštní, kdyby cenový rozdíl hatchback – odvozené SUV nebyl v běžných mezích. Očekávám tedy příplatek oproti podobně vybavenému Riu padesát nebo i více tísíc korun. A spousta lidí si i u nás připlatí – za pohodlnější nastupování, za prostor, techniku a jízdní projev odpovídající (možná vrcholu) třídy malých aut a především za styl, který crossovery a SUV přináší. Jinak by totiž mnohem větší smysl dávalo za podobné peníze koupit hatchback nižší střední třídy.
Pryč jsou prostě doby, kdy zákazníci z řad rodin a jednotlivců slyšeli výhradně na cenu od… a v českých garážích pomalu střídaly stodvacítky Fabie Junior, Felicie LX nebo ještě dříve Tavrie a Olcity. Bohatneme, i když to tak podle řady internetových diskusí nevypadá, a to, že Kia Stonic zřejmě půjde ve stopách Peugeotu 2008 a na našich silnicích nebude ojedinělým úkazem, to jasně doloží.