Kia 1.4 CVVT? Berte tenhle motor, dokud je čas!

Atmosférická čtrnáctistovka byla vždy základem nabídky v nižší střední třídě a nejsou tak dávno doby, kdy se tato litráž objevovala v útrobách sportovně laděných malých hatchbacků. Dnes je ale situace jiná a klasické jednotky tohoto či o málo většího objemu nahrazují přeplňované litry a dvanáctistovky. Většina uživatelů tuto změnu vítá, ale my konzervativci, kteří se třeba ještě na ekologii provozu díváme i optikou výdrže automobilu jako celku a nejen spotřeby paliva, přinejmenším zvedáme obočí. Naštěstí tu pár oldschoolových agregátů zůstává. Potěšili i Korejci. Kia 1.4 CVVT zaševelí i v útrobách nového Ceedu.

Jasně, litrové tříválce jsou v běžném (čti: klidném) režimu úspornější a minimálně ve středním pásmu otáček také výkonnější. Nemusíme si však hrát na závodníky a hovořit o skvělé reakci na plyn a postupně gradujícím výkonu u atmosfér, abychom pro ně našli slova chvály. V případě korejské 1.4 CVVT tedy o sportovnost nejde v žádném případě.

Kia Stonic, foto: Kia

Kia Stonic, foto: Kia

Naopak, ten motor je slabý. Jeho 73,5 kW dostupných někde kolem 6000 otáček, kam se ručička otáčkoměru u jeho typického majitele nikdy nepodívá, je v dnešní době málo. Tedy pro ty, kteří někam spěchají. Klidnějším řidičům stačí, ale také je neoslní. Ti by totiž raději viděli spotřebu začínající třeba pětkou, a tu Kia Stonic ani stávající cee´d s tímto agregátem v kombinovaném cyklu vykouzlit neumí. Proč je tedy dobrý?

inzerce



Kia svou sedmiletou zárukou útočí na kupce, kteří auta nemění co tři roky. Naopak, stále existuje skupina lidí, kteří si koupí nové auto a chtějí ho prostě dojezdit a za 10 nebo třeba taky 20 let si možná koupí nové. Ano, to je ta skupina, kterou plánovači růstu prodejů proklínají, kterou nemá ráda ani ta skupina aktivistů (ať už sídlící v Bruselu, Praze nebo je řetězem omotaná u nějakého stromu na venkově), kterou děsí průměrné stáří vozového parku. No a takoví konzervativní kupci chtějí osvědčená řešení, která vydrží. Ačkoli tvrdím, že spolehlivý turbomotor je lepší než nespolehlivá atmosféra, v této souvislosti střílím tímto heslem mimo. Ukažte mi přeplňovaný motor, který je na trhu třeba právě těch 10 let, aby se prokázala jeho spolehlivost? Letitá čtrnáctistovka, kterou mimochodem třeba v Hyundai i30 nebo Koně prostě nenajdete, tohle splňuje a se sedmiletou zárukou nabízí neprůstřelnou kombinaci.

Nová Kia Ceed, foto: Kia

Nová Kia Ceed, foto: Kia

Její kvality pro tento účel podtrhl současný přechod Kie na modelový rok 2019. Ten sebou přinesl vyhovění opět přísnějším Euronormám. Přeplňované zážehové agregáty dostaly (stejně jako u řady dalších značek) filtry pevných částic. Postrach (nejen) českých majitelů moderních dieselů dorazil i do benzinových aut. Teoreticky by tu měl napáchat menší neplechu než u naftových jednotek, ale je to další součástka s omezenou životností. Tedy po turbodmychadlu v těchto motorech druhá. Když k tomu přidáte zakarbonování motorů, kterým přímovstřikové agregáty trpí, jsou misky vah v otázce spolehlivosti jasně vychýleny jedním směrem.

Kia Cee´d, foto: Kia

Kia Cee´d, foto: Kia

No a proč je zrovna Kia mezi atmosférickými agregáty můj favorit? Jedna věc je zmíněná výše – dlouhatánská záruka podrtržená navíc zejména americkými statistikami, v nichž Kiav otázce spolehlivosti minimálně šlape na paty tradičním lídrům, často je i poráží. Pokud by to jako argument padlo, přijde řeč na konkurenci a objemnější, a tedy silnější jednotky. Dominuje tu jasně Mazda. Její naturel ale neodpovídá prototypu výše zmíněného zákazníka ani naditosti jeho peněženky. Mazdě coby dlouholetému držáku nepomůžou ani legendy o její náchylnosti ke korozi, kterou vždy vyřeší příchod nové generace či faceliftu, aby se po pár letech objevily nové zkazky o tom, co vše jejím majitelům urezlo. Tradiční litráž kompaktů, tedy šestnáctitovku, nabízí už jenom Ford, u nějž to navíc za pár měsíců nebude pravda, a Renault. Obě tyto automobilky však nejsou zrovna synonymem pro auta s bezporuchovým chodem. I když záruky nyní nabízejí taktéž zajímavé. Šestnáctistovka v Aurisu je výtečná volba ale s příchodem nové generace za půl roku skončí také. Solidní zážehový motor o objemu 1,6 litru nabízí ještě Suzuki. Vitara s ním však vyjde cenově dráž než Kia a máte-li, podobně jako já, úchylku na vyhřívané volanty, máte u Suzuki (i u Toyoty) smůlu. Obdobnou čtrnáctistovku nabízí už snad jen Opel, ale v souvislosti s ní si přečtěte větu o Fordu a Renaultu.

Ačkoli tedy motor Kia 1.4 CVVT rozhodně není nejlepší, má své kouzlo a je sympatické, že s ním Korejci počítají i do budoucna.

 

 

Mohlo by se vám líbit...

Počet komentářů: 4

  1. Richard napsal:

    Dobrý den,
    hezky se mi čte tento komentář. Tento motor v tomto autě vlastním. Chtěl bych obnovu a to co mi řekli u Kie mě nenadchlo. Nový CVVT má EGR a nevim tedy jak jezdí a dál, jaká je jeho spolehlivost. A horší skutečnost je ta, že už se nadá ani onen 1,4CVVT objednat, KONČÍ. Takže pouze 1,4 Turbo. Je fakt, jede krásně, měl jsem tu čest, ale výdrž????
    Nevím tedy jak se rozhodnout. Má někdo zkušenost s 1,4CVVT s EGR?

  2. Ivo napsal:

    Příliš se netrápím turbem v 1.4, protože je součástí motoru a tedy i záruky. Ale se 7-automatem (po asi 6000km) je príma, zabírá odspodu. Občas mě opakovaně překvapí když kouknu v 95 na budík a vidím spotřebu okolo 3,5/100. Proto preferuji tempomat hlídající i spotřebu. CVVT s ERG je už na konci života.

  3. Valda napsal:

    Jelikož nepotřebujeme závodit a auto kupujeme na minimálně 10-15 let, zvolil jsem tento motor pro vůz Kia Ceed SW.
    Po roce ukazuje průměrná spotřeba hodnotu 5,8 l/100 km a to jezdíme převážně trasy max. 15km tam a zpět……pokud jede auto dále tak se spotřeba pohybuje kolem 5 – 5,3l/ 100 km. Takže zatím velká spokojenost, spotřeba začíná stoupat při rychlosti nad 125 km/hod, ale s tím jsme počítali a věděli, že to není motor na dálnice a vyšší rychlosti. Co se týče jízdních vlastností, tak auto sedí parádně a model z roku 2019 si designem a kvalitou zpracování nezadá s evropskými výrobci.

  4. Jan napsal:

    Mám 1.4 cvvt 2016. Na rozjezdy je slabší ale dálnice do 7l Cesta z Ostravy do Soluně cca 1700km 6.7L průměr. Velice mě překvapila v Hr stoupání Zadar Svatí Rok kde byla vytočena na max a plynulé 140km ani sem nevěřil svým očím když jsem ty Tdi předjížděl. Dlouhé dálniční stoupání kdo tu cestu zná ví.Po 60tisc bez problémů. Věřím že ještě Soluň z 1.4 cvvt navštívíme mnohokrát

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.