Kdy za nás budou řídit auta?

Také si rádi pouštíte filmy ze šedesátých nebo sedmdesátých lt. Na člověka dýchne atmosféra doby, kdy leccos vypadalo jednodušeji a budoucnost se jevila jen a jen v růžových barvách. Pokrok, který veřejnost vnímala především skrze dobrodružné dobývání vesmíru, dával tušit netušené možnosti. A my je rádi spojovali s tehdy blízkým a zároveň vzdáleným rokem 2000. Některé sci-fi technologie skutečně už světlo reálného světa spatřily. Létající nebo samořiditelá auta ale začátek milénia nestihla. Minimálně ta druhá jmenovaná mají ale do reality dobře nakročeno.

Z žánru sci-fi do reality

Leckdo tomuto pokroku fandí, v jiných vzbuzuje obavy. Fanoušci silných motorů a rychlé jízdy pak neskrývají svůj odpor. Že by v budoucnu nebylo možné prohnat se zatočenou okreskou? Zdá se, že se to může stát. A má to dokonce svou logiku. V době, kdy bezpečnost silničního provozu a její vliv na životní prostředí rezonují společností stále silněji, je právě bytost mezi volantem a sedadlem tím nejslabším článkem. Člověk je totiž tvorem omylným a statistiky nehodovosti to jedině potvrzují. A nejefektivnější způsob jízdy také není vlastní každému.

autonomní vozidla, ilustrační foto, zdroj: Pixabay

autonomní vozidla, ilustrační foto, zdroj: Pixabay

I když to tak na první pohled nevypadá, éra autonomního řízení automobilů je už dávno tady. Změna, kdy se z řidiče stává pasažér, probíhá pomalu. Jen si spočítejte, kolik různých šoférových pomocníků znáte. Začíná to starou známou automatickou převodovkou. Dnes už si do většiny nových aut můžete pořídit i adaptivní tempomat, tedy zařízení, které dokáže udržovat rychlost, ale i zrychlovat, brzdit, zastavovat a často se i rozjíždět podle okolního provozu. K tomu si přidejte systém aktivního sledování jízdních pruhů, který vede vůz správným směrem. Jak daleko je ještě doba, kdy volant z auta zcela zmizí?

Šest stupňů k plnému automatu

Před odpovědí na tuto otázku je třeba zmínit fakt, že Asociace automobilového SAE International celý proces přechodu k plně automatizovanému řízení v roce 2014 rozdělila do šesti stupňů označených čísly 0 až 5. Pod nulou si lze představit systém, který automobil nijak neovládá a řidiče pouze varuje. Auto pípá, když se blížíte k překážce nebo bez signalizace přejíždíte z pruhu do pruhu. Nic nového pod sluncem, že?

autonomní vozidla, ilustrační foto, zdroj: Pixabay

autonomní vozidla, ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Každý další stupeň znamená vyšší míru automatizace. Jednička tak popisuje situaci, kdy řidič stále automobil řídí, avšak může využít asistence, například samočinného parkování. Takovou položku výbavy u běžných vozů už pár let běžně najdete. Pod dalším stupněm si představte situaci, kdy se vůz v provozu řídí sám, avšak řidič je stále schopen kdykoli zasáhnout, a musí se tak řízení neustále věnovat. Ve stupni číslo 3 se už jízdě nevěnuje, avšak musí být schopen převzít řízení v případě potřeby. Předposlední fáze automatizace znamená, že řidič zasahuje jen v případě vysoce nebezpečného prostředí, například počasí. No a finále znamená, že „řidič“ pouze automatu zadá cíl cesty a stroj jej tam bezpečně přemístí.

U nás nejvýše dvojka, ve světě se testuje i pětka

V České republice se nyní setkáte pouze s vozy spadajícími nejvýše do druhého stupně autonomního řízení. Nemusí jít jen o testování. S automobily, které dokáží sami zrychlovat, zastavovat nebo zatáčet už řada českých řidičů jezdí. Stále ale musí mít situaci pevně pod kontrolou. Pokud se zajímáte o bezpečnost vozů, vězte, že plné pětihvězdičkové hodnocení v nárazovém testu EuroNCAP nezíská žádný vůz, který není vybaven systémem krizového brzdění pro zabránění srážky s chodcem.

Budoucnost, tedy vozy ve vyšších stupních autonomie, je testována jinde ve světě, a to jak na uzavřených polygonech, tak i v běžném provozu. Mezi pionýry v tomto směru patří například společnosti Tesla, Google nebo Bosch. Ty prý testují dokonce už režim 4 nebo 5. Odborníci hovoří o tom, že se takové technologie v běžných vozech objeví během nejbližších dvaceti let. Do té doby však bude třeba vyřešit mimo jiné i etickou a právní problematiku v případě způsobení škody autonomním vozidlem. Ani stroj totiž nemůže pracovat bezchybně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *