Jak zvládat horko za volantem? Odpočinkem i vhodnou stravou!

Léto je tu a s ním větší zátěž na řidiče. Z poloprázdných víkendových silnic se stává jeden proud často i jedoucích vozidel a slunce rozehřívá asfalt do astronomických hodnot, čímž jej nutí vlnit se a dusit řidiče k zalknutí. I vedro za volantem je tam jedním ze zdrojů stresu. Dá se mu však celkem dobře čelit. Čerstvou mysl jde udržet nejen pravidelnými přestávkami, ale například i dobře zvolenou hudbou. Říká to Stanislav Gálik, psycholog a ředitel inovační laboratoře AuresLab.

Ilustrační foto, zdroj: publicdomainpictures.net

Ilustrační foto, zdroj: publicdomainpictures.net

Teplota v interiéru

Alfou a omegou je teplota v interiéru. „Těžko se udržíte v klidu, pokud máte vevnitř 45 stupňů. Navíc v takovém vedru výrazně klesá koncentrace a akceschopnost,“ popisuje Gálik vliv na psychiku. I proto je dnes klimatizace téměř základní výbavou nových aut. Těmi bez klimatizace je lepší vyrazit na cestu v podvečer nebo na noc. K větší pohodě pak pomůže třeba i ručník přehozený přes výdechy klimatizace.

Ani přílišné klimatizování ale není nejrozumnější volbou. „Pokud záměrně chladíme kabinu na 19 a méně stupňů, zvyšuje se riziko vzniku infekcí horních dýchacích cest nebo kolemčelistních zánětů,“ říká Jiří Bartoš, praktický lékař a člen výboru Sdružení praktických lékařů. Ideální teplota je podle něj 22 až 24°C.

Odpočinek je základ

Základ pro psychickou pohodu jsou pravidelné přestávky, ale je mnohem lepší sjet z dálnice a projít se po místní vesnici, než je trávit jen na pumpách. Prostě nějaký pohyb,“ vysvětluje Gálik, který před dvěma lety dojel autem z Prahy do Ulánbátaru za 21 dní. Tam se mu osvědčilo další pravidlo – nespěchat. Neplánujte si žádné šibeniční termíny dojezdu do cíle…v nejlepším případě vůbec žádné termíny dojezdu do cíle. Nespěchání vás ochrání nejen před pokutami za rychlost.

Co do pusy?

Nutností je také doplňování tekutin. Tou nejlepší je čistá voda. A existují i vhodná a nevhodná jídla. Řízek nebo grilovaná klobása na pumpě tělo spíše zatíží. Lepší je přibalit lehčí pokrmy jako salát nebo ovoce. Opatrně také s životabudiči typu kávy nebo energetických nápojů. Ty s únavou pomohou krátkodobě, ale při větší konzumaci mohou kvůli vysokému obsahu kofeinu působit opačně a přivodit sníženou koncentraci a roztěkanost.

Zapojte autorádio

A existuje minimálně ještě jeden běžný prvek komfortní výbavy vozu, který pomůže s navozením dobré nálady na palubě. „Někomu stačí hudba z rádia, já bych doporučil si vytvořit vlastní seznam nové hudby. Tím, že objevujeme nové skladby nás hudba udržuje v pozoru,“ popisuje Gálik. Zejména pokud cestujete s dětmi, mohou být vítaným společníkem audioknihy. Vždy je však důležité, aby zvuky z reproduktorů neodváděly řidičovu pozornost od dění kolem vozu.

inzerce

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.