Jak snížit spotřebu auta

Ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích začínají pomalu stoupat, a i když zdaleka neatakují své rekordy, bylo by možné dobré si připomenout pár základních triků, jak se návštěvám čerpacích stanic a frontám u jejich stojanů co nejdéle vyhýbat a jak snížit spotřebu pohonných hmot.

Čerpací stanice v Bagdádu, ilustrační foto, zdroj: Wikimedia

Čerpací stanice v Bagdádu, ilustrační foto, zdroj: Wikimedia

  • Kontrolujte pneumatiky

Podhuštěné pneumatiky znamenají vyšší valivý odpor a ten zase vede k vyšší spotřebě paliva. Správné hodnoty nahuštění naleznete v manuálu, na krytce nádrže, dveřích řidiče a jiných místech, kam je výrobci schovávají. Nenajdete-li je ve voze, určitě pomůže web. Dobré je také mít v pořádku geometrii náprav a správnou hloubku dezénu.

  • Ukliďte si v autě

Možná patříte mezi pořádkumilovné majitele auta, a tak byste nevěřili, co všechno jsou někteří řidiči schopni v autě nashromáždit. Zbytečnosti v kufru, pod sedadly nebo ještě hůře na nich jsou ale závažím, jehož absence ve voze může k nižší spotřebě také dopomoci.

  • Nevozte nic na střeše

Aerodynamický odpor je při hře o co nejnižší spotřebu silný protihráč. Sami to poznáte, pokud ze sporťáku s dynamicky střiženou karoserií přesednete do krabice s názvem SUV nebo MPV. Pokud často něco vozíte na střeše, víte, že pak spotřeba roste. Zcela zbytečně ji ale v takovém případě zvyšují i příčníky, které z pohodlnosti necháte zbytečně na svém místě.

  • Umyjte auto

Ačkoli se to nezdá, i špína na autě, je-li jí hodně, může zvyšovat aerodynamický odpor. Podběhy plné bahna a či ledu jsou pak navíc ještě i výrazným závažím. Podzim a zima autům nepřejí a nízké spotřebě také ne.

Ilustrační foto, zdroj Wikimedia, autor: Deloreanman14

Ilustrační foto, zdroj Wikimedia, autor: Deloreanman14

  • Zpomalte

Nebudeme vás navádět k nastavení tempomatu na 70 km/h na rovné silnici první třídy, abyste k šílenství doháněli řidiče kamionů i autobusů. To ostatně budete činit i, pokud pojedete předpisovou devadesátkou. Zkuste si ale spočítat, kolik času ušetříte, pojedete-li onou předpisovou devadesátkou oproti možná vaší běžné stokilometrové rychlosti. V benzínu to může být i třetina litru na sto kilometrů. Ještě výraznější je to na dálnici. Motor pracuje ve vyšších otáčkách a karoserie překonává větší odpor vzduchu. Rozdíl mezi 120 km/h a 130/km/h může být i celý jeden litr.

  • Včas řaďte

Vyšší otáčky=vyšší spotřeba paliva. Ale neplatí to stoprocentně. I jízda ve velmi nízkých otáčkách, obzvláště, požadujete-li od automobilu nějaké zrychlení, způsobuje vyšší spotřebu paliva. Plynovým pedálem zabořeným v koberci a ručičkou otáčkoměru oscilující kolem čísla 1000 své auto i peněženku v dlouhodobém výhledu spíše utýráte.

  • Předvídejte

Předvídejte pohyb kolon, předvídejte chování účastníků silničního provozu kolem vás, předvídejte všechno, co se předvídat dá. Je to jednak základní krok k bezpečnosti na silnici a jednak vám to pomůže při snižování spotřeby pohonných hmot. Jízda s ustáleným zatížením motoru (stálou rychlostí) a náhlé brzdění je oproti “doplachtění” se zařazenou rychlostí a nohou z plynu šetrnější nejen ke spotřebě benzinu či nafty, ale také k brzdovým kotoučům i destičkám a nakonec i k pasažérům.

  • Vypínejte motor

Start/stop systémy jsou otravné a neustálé zhasínání motoru v kolonách zatěžuje motor i baterii, ale jistě jsou chvíle, kdy motor běžet nemusí a zbytečně tak nespaluje palivo ani neotravuje vzduch výfukovými plyny. Na přejezdu, kam se teprve z dálky nese houkání vlaku si pár desítek sekund nebo minut počkáte a nepotřebujete-li se zahřát ve vymrzlé kabině, bežící motor nikomu nepomůže.

  • Omezte krátké vyjížďky

Cesty kolem domu, během kterých se ani nezahřeje motor, posílají vaši průměrnou spotřebu do astronomických výšin. Během prvních pár kilometrů je studený motor nejžíznivější. I když ho jen lechtáte na plynu, abyste jej za studena neničili vysokými otáčkami, chce se pořádně napít. Půl kilometru na procházku ke známému dojdete za 10 minut a uděláte něco pro svou peněženku, své zdraví a nakonec i zdraví těch okolo vás.

  • Plánujte trasy

Aneb předvídejte podruhé. I o málo delší trasa řídkým provozem může stát menší objem pohonných hmot než kratší trasa zasekanou magistrálou. O ušetřených nervech ani nemluvě. Konstantní rychlost je prostě oproti neustálým rozjezdům a zastavování balzám na duši motoristy i jeho plechového miláčka.

  • Porovnávejte ceny i kvalitu paliva

Web je dnes plný srovnávačů cen pohonných hmot, kam sami motoristé zadávají aktuální ceny na pumpách, které znají. Možná vám tu i v diskusi dále poradí, jak snížit spotřebu. Hlavně se však dozvíte, kde ve vašem okolí nebo na vaší trase natankujete nejvýhodněji. Cena by však neměla být jediným kritériem výběru čerpací stanice. Různé druhy benzinu či nafty u různě omarkovaných stojanů chutnají různým motorům různě. Několik desetin litru na každých sto kilometrů rozhodně poznáte více, než o desetník levnější litr paliva.

  • Používejte jen to nejnutnější

Moderní auta jsou vybavena spoustou elektronických vychytávek, které logicky mají nějaký příkon a energii v konečném důsledku sosají z nádrže. Takové střídmé používání rádia nebo ještě typičtěji klimatizace vám může při placení u pumpy také vykouzlit úsměv na tváři.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *