Jak se vyhnout podvodům při koupi ojetého motocyklu?

Když se během pandemie Covidu dostaly dodavatelské řetězce do krizového stavu, nové automobily se staly méně dostupnými a více lidí se začalo poohlížet po trhu s motocykly. Přesto mohou být ojeté motocykly rizikovou investicí – je u nich mnohem větší pravděpodobnost, že se stanou předmětem nehody, a proto kupující riskují, že skončí s poškozeným vozidlem více než u automobilů.

Rovněž riziko jízdy na poškozených motocyklech je mnohem vyšší než u jízdy v poškozených automobilech. Špatně provedená oprava po velké havárii může výrazně snížit bezpečnost jízdy a u motocyklů to může vést k vážným, a dokonce smrtelným zraněním. Například ve Velké Británii mají majitelé motocyklů 62krát vyšší pravděpodobnost, že skončí při nehodě se smrtelnými následky, než řidiči jakéhokoli jiného typu vozidla.

Skryté škody však nejsou jediným rizikem na trhu s ojetými vozidly – existují i případy se stočenými kilometry, nevyřešenými bezpečnostními kontrolami a mnoho dalšího. Jak časté jsou tedy podvody s ojetými motocykly a jak se jim kupující motocyklů mohou vyhnout?

I profesionální jezdci mohou učinit špatné rozhodnutí

Podle zkušeného motocyklového kaskadéra Šarunase Kezyse neznamená ujetých 100 000 km nebo 200 000 km na ojetém autě mnoho. Pro motocykl jsou to však velká čísla.

“Stáčení tachometru je u motocyklů stejně běžné jako u automobilů. Pokud si prohlédnete inzeráty ojetých motocyklů na internetu, zjistíte, že většina z nich má najeto 10 000 až 20 000 km. Ve skutečnosti může být reálný počet najetých kilometrů až desetkrát vyšší,” říká Kezys.

I profesionální jezdci mohou učinit špatné rozhodnutí a koupit poškozený motocykl.

“Jednou jsem koupil motocykl od známého, takže jsem si ho důkladně neprohlédl. Později jsem si všiml, že rám je svařen ze dvou samostatných kusů, což naznačovalo, že motocykl utrpěl vážnou nehodu. Když jsem se na něj podíval z blízka, zjistil jsem, že některé díly nejsou původní, a dokonce nějaké chybí. Také kola nebyla správně seřízena. Kdybych tohle všechno věděl předem, tak bych daný motocykl nikdy nekoupil nebo bych alespoň vyjednával o ceně,” vzpomíná Kezys.

Při plánování servisní prohlídky může pomoci i znalost skutečného stavu najetých kilometrů motocyklu. Pokud je počet najetých kilometrů pozměněn, řidiči bohužel nemohou vědět, kdy by měli vyměnit řetěz a jiné pohyblivé díly.

Od přehledů historie automobilů až po motocykly

Platforma carVertical nedávno rozšířila své portfolio a začala nabízet přehledy historie i u motorek. Řidiči si mohou nyní zkontrolovat, zda nebyly najeté kilometry stáčeny, záznamy o krádežích, bezpečnostní odvolání a kontroly, škody, změny vlastníka či nahrané snímky. Stačí, když zadají VIN kód motocyklu, a přehled bude vygenerován během chvilky.

“Od doby, kdy společnost carVertical před několika lety zahájila svou činnost, nás klienti neustále žádali o možnost zkontrolovat historii motorových vozidel. Naše produkty však uvádíme na trh až ve chvíli, kdy máme dostatek dat. V roce 2022 jsme této hranice konečně dosáhli. Nyní máme dostatek dat, abychom mohli zákazníkům poskytovat přehledy historie motocyklů a zároveň pracovat na zlepšování jejich zkušeností,” říká Rokas Medonis, generální ředitel společnosti carVertical.

Díky kontrole historie motocyklu se kupující dozví mnoho informací o motocyklu, aniž by ho viděl. Pokud mělo motorové vozidlo vážnou nehodu, někdy ani nestojí za to se s prodávajícím setkávat.

Proč je důležité zkontrolovat historii motocyklu?

Zatímco řidiči automobilů si pomalu začínají uvědomovat skrytá poškození, podvody s najetými kilometry a mnoho dalších podvodů, mnoho moto nadšenců stále žije v nejistotě a temnotě lží. Přehled historie motocyklu umožňuje řidičům zkontrolovat minulá poškození motocyklu, údaje o počtu najetých kilometrů, záznamy o krádežích, servisní historii a dokonce si prohlédnout některé fotografie. Jak mohou tyto informace pomoci při výběru ojetého motocyklu?

Získáním lepší ceny. Zjištění historie motocyklu poskytuje řidičům výhodu při vyjednávání a pomáhá jim vyjednat lepší cenu.

Vyhnout se podvodníkům. Deset nebo dvacet let starý motocykl může mít více majitelů, několik poškození a různé skryté problémy. Zpráva o historii motocyklu zmírňuje riziko, že se necháte podvést a zaplatíte za kus šrotu.

Identifikovat motocykly ve špatném stavu. Pokud měl motocykl vážnou nehodu, nemusí být již bezpečný pro jízdu. Zkušený mechanik však může z havarovaného motorového vozidla udělat nablýskaný umělecký kousek. Je běžné, že motocykl utrpí škodu v jedné zemi a pak skončí na prodej v jiné zemi. Přehled historie může řidičům prozradit, ve které zemi byl motocykl registrován, a zabránit jim tak v nebezpečné koupi.

Každoročně se jen v USA uskuteční 90 000 až 100 000 nehod s motocykly. Část těchto motocyklů je poté prodána a noví majitelé často nemají o jejich minulých škodách ani ponětí.

S ohledem na výše uvedené skutečnosti je třeba poznamenat, že kontrola historie motocyklu nenahradí vašeho mechanika. Některá poškození nebo opotřebení se v přehledu bohužel neobjeví, proto je vždy lepší vyhledat i odbornou radu.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.