Jak předcházet poranění hlavy při nehodách?
Dopravní nehody na silnicích způsobují bohužel velmi často také dlouhodobé či trvalé dopady na zdraví jejich účastníků. Poranění hlavy při nehodě patří právě k těm následkům, která bývají pro zdraví člověka fatální. A přitom o míře zranění rozhodují mnohdy detaily, které před jízdou někdy opomíjíme.
Jako příklad slouží důsledné používání bezpečnostních pásů a nastavení správné polohy řidiče za volantem, a to ještě před jízdou. Absence těchto zásad se často podepisuje na míře poranění hlavy při nárazu vozidla. Ne náhodou je nejčastější příčina poranění mozku právě při dopravních nehodách, a to v 60–80 % případů.
„Byli jsme mladí…řidič byl nezkušený, udělal jezdeckou chybu a já nebyl připoutaný. Takže jsem při nárazu prolétnul celým autem,“ vzpomíná na nejtěžší chvíli v životě Petr Hubalovský, který zůstal po nehodě vlivem poranění krčního obratle a míchy trvale na invalidním vozíku a dodává: „Po takové nehodě začínáte úplně od začátku, učíte se posadit, oblékat se nebo jíst. Celková soběstačnost se sice pomalu zlepšuje, ale trvá to strašně dlouho.“
Dopravní nehoda bohužel často způsobuje pro jinak zdravé lidské tělo mezní situace, které ho mohou krátkodobě, dlouhodobě či trvale poškodit. Poranění hlavy je z tohoto pohledu největším rizikem. Vlivem nárazu totiž dochází k velkému přetížení a v případě nepřipoutání se bezpečnostními pásy může být prvním důsledkem náraz hlavy do některé části interiéru způsobující prasknutí lebky s následným poškozením cév. Vzniká tak riziko prudkého krvácení doprovázené otokem mozku.
Energie a zmíněné přetížení se však při nárazu přenáší také na krční páteř a ve velkém ohrožení jsou pak nejen samotné obratle s ploténkami, ale především těla neuronů v míše spojující lidský mozek se zbytkem těla. O osudu takto poraněného člověka poté rozhoduje rychlost a kvalita poskytnuté přednemocniční péče, tedy ještě na místě nehody. Poranění mozku je příčinou 30 % všech náhlých úmrtí a nejčastější příčinou úmrtí ve skupině lidí do 45 let.
„V rámci prevence před těmito těžkými a často nevratnými následky dopravní nehody proto doporučujeme před jízdou správné seřízení sedadla včetně odpovídajícího nastavení hlavové opěrky. Žádný řidič neměl opomenout ani seřízení zpětných zrcátek a případné zafixování nákladu v zavazadlovém prostoru. Tím úplně nejdůležitější pravidlem bezpečné jízdy je však správné a důsledné používání bezpečnostních pásů u všech pasažérů ve voze. Málokdo si totiž uvědomí, že nárazem v rychlosti 50 km/hod. působí na tělo dospělého člověka hmotnost přes 2 tuny,“ zdůrazňuje účinnou prevenci Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, připravující dlouhodobě kampaň Ty to zvládneš.
„Od začátku roku najdeme v našich statistikách čísla potvrzující 374 úmrtí a 1 251 těžkých zranění u dopravních nehod. U 309 nehod policie eviduje nepoužití bezpečnostního pásu, ale číslo řidičů, kteří jezdí s nezapnutými pásy, je daleko vyšší. Na Portálu nehod upozorňujeme řidiče na nebezpečná místa na silnicích, kde by měli být opatrní. Jízda bez pásu je nebezpečná, ale projíždíte-li rizikovým místem, kterých je v Česku podle naší mapy zhruba 750, jde o extrémní hazard,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod. Díky spolupráci s Asociací Záchranný kruh navíc Portál nehod od letošního roku na mapě rizikových míst zobrazujeme videa ze zásahů záchranářů.
Právě správné používání bezpečnostních pásů zachrání každoročně v zemích EU až 12 tisíc lidských životů. Pokud by poutali také všichni spolucestující na zadních sedadlech, ušetřily by bezpečnostní pásy dalších 2 500 zbytečně promarněných lidských životů na evropských silnicích.
zdroj: Vizus communication