Jak předcházet poranění hlavy při nehodách?

Dopravní nehody na silnicích způsobují bohužel velmi často také dlouhodobé či trvalé dopady na zdraví jejich účastníků. Poranění hlavy při nehodě patří právě k těm následkům, která bývají pro zdraví člověka fatální. A přitom o míře zranění rozhodují mnohdy detaily, které před jízdou někdy opomíjíme.

Jako příklad slouží důsledné používání bezpečnostních pásů a nastavení správné polohy řidiče za volantem, a to ještě před jízdou. Absence těchto zásad se často podepisuje na míře poranění hlavy při nárazu vozidla. Ne náhodou je nejčastější příčina poranění mozku právě při dopravních nehodách, a to v 60–80 % případů.

„Byli jsme mladí…řidič byl nezkušený, udělal jezdeckou chybu a já nebyl připoutaný. Takže jsem při nárazu prolétnul celým autem,“ vzpomíná na nejtěžší chvíli v životě Petr Hubalovský, který zůstal po nehodě vlivem poranění krčního obratle a míchy trvale na invalidním vozíku a dodává: „Po takové nehodě začínáte úplně od začátku, učíte se posadit, oblékat se nebo jíst. Celková soběstačnost se sice pomalu zlepšuje, ale trvá to strašně dlouho.“

foto: Vizus Communication

foto: Vizus Communication

Dopravní nehoda bohužel často způsobuje pro jinak zdravé lidské tělo mezní situace, které ho mohou krátkodobě, dlouhodobě či trvale poškodit. Poranění hlavy je z tohoto pohledu největším rizikem. Vlivem nárazu totiž dochází k velkému přetížení a v případě nepřipoutání se bezpečnostními pásy může být prvním důsledkem náraz hlavy do některé části interiéru způsobující prasknutí lebky s následným poškozením cév. Vzniká tak riziko prudkého krvácení doprovázené otokem mozku.

Energie a zmíněné přetížení se však při nárazu přenáší také na krční páteř a ve velkém ohrožení jsou pak nejen samotné obratle s ploténkami, ale především těla neuronů v míše spojující lidský mozek se zbytkem těla. O osudu takto poraněného člověka poté rozhoduje rychlost a kvalita poskytnuté přednemocniční péče, tedy ještě na místě nehody. Poranění mozku je příčinou 30 % všech náhlých úmrtí a nejčastější příčinou úmrtí ve skupině lidí do 45 let.

„V rámci prevence před těmito těžkými a často nevratnými následky dopravní nehody proto doporučujeme před jízdou správné seřízení sedadla včetně odpovídajícího nastavení hlavové opěrky. Žádný řidič neměl opomenout ani seřízení zpětných zrcátek a případné zafixování nákladu v zavazadlovém prostoru. Tím úplně nejdůležitější pravidlem bezpečné jízdy je však správné a důsledné používání bezpečnostních pásů u všech pasažérů ve voze. Málokdo si totiž uvědomí, že nárazem v rychlosti 50 km/hod. působí na tělo dospělého člověka hmotnost přes 2 tuny,“ zdůrazňuje účinnou prevenci Ing. Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, připravující dlouhodobě kampaň Ty to zvládneš.

foto: Vizus Communication

foto: Vizus Communication

„Od začátku roku najdeme v našich statistikách čísla potvrzující 374 úmrtí a 1 251 těžkých zranění u dopravních nehod. U 309 nehod policie eviduje nepoužití bezpečnostního pásu, ale číslo řidičů, kteří jezdí s nezapnutými pásy, je daleko vyšší. Na Portálu nehod upozorňujeme řidiče na nebezpečná místa na silnicích, kde by měli být opatrní. Jízda bez pásu je nebezpečná, ale projíždíte-li rizikovým místem, kterých je v Česku podle naší mapy zhruba 750, jde o extrémní hazard,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod. Díky spolupráci s Asociací Záchranný kruh navíc Portál nehod od letošního roku na mapě rizikových míst zobrazujeme videa ze zásahů záchranářů.

Právě správné používání bezpečnostních pásů zachrání každoročně v zemích EU až 12 tisíc lidských životů. Pokud by poutali také všichni spolucestující na zadních sedadlech, ušetřily by bezpečnostní pásy dalších 2 500 zbytečně promarněných lidských životů na evropských silnicích.

zdroj: Vizus communication

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Open

 

Close