Jak poznat bourané auto
Nákup ojetiny vždycky skýtá určitá rizika. Nikdy nevíte, jak se k vozu chovali předchozí majitelé, těžko zjistíte, jestli není stočené a strašákem může být i předchozí velká nehoda. Internetem kolují legendy o bazarových voňavkách, které šikovní mechanici složili z několika vraků. Alespoň v tomhle vám můžeme pomoci a přinášíme několik rad, jak poznat bourané auto.
Proč nechtít bourané auto?
V úvodu je však třeba položit si otázku, proč je vlastně dobré se bouranému autu vyhnout. Důvodů je hned několik. V první řadě nikdy nevíte, jak vážně auto bourané bylo, a jak kvalitně svou práci při opravě mechanici odvedli. Těžko srovnávat sešrotování kamionem a ťukanec na parkovišti. Faktem ale je, že vážnější poškození vozu mohou významně zkrátit životnost jednotlivých dílů a snížit komfort přepravy. Byla-li vážněji nerušena kostra vozu nebo nápravy, mohou se vlivem narušené geometrie rychle sjíždět pneumatiky a odcházet díly podvozku. Zdánlivě drobné změny na karoserii mohou znamenat, že plasty uvnitř kabiny nejde řádně slícovat. Jejich hlasité povrzávání na tradičních českých autodromech také nepotěší.
Tyto problémy však nejsou nic proti tomu, jak je snížena bezpečnost takového vozu. Každá karoserie je navrhována jako bezpečnostní klec a její narušení snižuje její pevnost v případě další nehody. Následky za těch pár ušetřených korun nestojí. A to ještě nebyla řeč o tom, že někteří vykukové jsou schopni při “opravě” bouraného vozu nezapojit airbagy nebo další bezpečnostní systémy. To už ale není pohádka o tom, co kupujete, ale od koho.
Jak poznat bourané auto?
Naštěstí existují způsoby, jak poznat, že auto, které hodláte koupit, bylo bouráno. Jako vždy platí, že se vyplatí mít s sebou důvěryhodného mechanika, který opravenou totálku pozná na první dobrou. Zmiňovanou situaci na podvozku sice odhalí až po zvednutí vozu na dílně, často se ale pravda ukáže i dříve. Lajdácky zakytovaná a nalakovaná místa na karoserii se prozradí hned. Koukejte se také po spárách na jednotlivých dílech karoserie. Na jedné straně kufru neprojde vlas a na druhé prostrčíte prst? Tady něco nehraje! I když je pravda, že v případě některých značek je to známka tristní výstupní kvality nových aut a ne předcházející nehody. A nemyslete jenom na Dacii, svoje o tom vědí i zákazníci Tesly.
Když zůstaneme u exteriéru, mechanik by měl zkontrolovat tloušťku laku. Na tento banální úkon běžný kupující nádobíčko nemá. Jeho majiteli ale jasně prozradí, které části vozu opečovával lakýrník. I když jsou auta, u kterých to pozná i laik se slušným barvocitem. Zajděte se do autobazaru podívat za slunečného dne a důkladně si prohlédněte, jestli je odstín barvy na všech částech karoserie stejný. Na druhou stranu je třeba říct, že tento ukazatel odhalí, že auto bylo opravováno, ne však, po jak vážné nehodě. Všichni asi víme, jak je to s ohleduplností řidičů u nákupních center. Různá tloušťka laku také může svědčit o tom, že si předchozí majitel svého vozu hleděl a nechtěl jezdit v obouchané škatuli. To už musíte odhadnout podle konkrétní situace.
Pro někoho překvapivě existují i způsoby, jak poznat bourané auto podle interiéru. Ne na 100%, ale indicie tak získat můžete. Jestli plasty drnčí více, než jak je v daném modelu běžné, to odhalí pouze ten, kdo už má v takových vozech něco odjezděno. Podívejte se ale kolem sebe a porovnejte situaci s dobovými fotografiemi a propagačními materiály. Že s modelovým rokem nehraje typ volantu nebo tvary či textury na palubní desce? Béžový interiér dostal černé sedačky? Tady je třeba zbystřit a řádně zkontrolovat sofistikovanějšími metodami, jestli někdo nechce něco ututlat.