Jak opravit menší poškození laku
Ne, že by to přímo zabraňovalo používání vozu, ale naštve to snad víc než prázdné kolo nebo klepající motor. Zejména v městských džunglích narůstá počet sobců a mistrů volantu, kteří se nacpou do parkovacího místa, i když jeho šířka otevření dveří odsuzuje zároveň k odření laku sousedního auta. Moje to není, tak co bych si nebouchl, že. Ale ruku na srdce, obrubníky, patníky a jiné nástrahy často zanechají vryp na karoserii našeho vozu i naší vinou. Pokud vám není vzhled vašeho vozu lhostejný, začnete dříve či později řešit, jak opravit menší poškození laku. A cesty naštěstí existují a nemusí stát mnoho tisíc jako profesionální oprava v lakovně.
Se škrábanci si zvládne poradit každý, jen to chce trochu zručnosti a štěstí na ne zrovna nejhlubší památky na městská i mimoměstská dobrodružství. Pro volbu správného postupu je třeba rozlišit, o jak hluboké škrábance jde. Tady člověk musí mít nějaké to know how a předtím už pár odřenin vidět. Povrchové oděrky nejsvrchnější vrstvy lakování vyžadují jiné postupy než poškození první barevné vrstvy. Nejhorší jsou ještě hlubší škrábance, u nichž je třeba nejprve povrch vyhladit.
Na drobná lokální poškození si většina majitelů aut může troufnout sama. Pro řešení mělčích poškození lze využít například retušovacích fixů a per. Vždy je třeba přečíst si návod a postupovat striktně podle něj. Hlubší rýhy je třeba brousit. Odborníci doporučují použití lakýrnické brusné pasty. Před výběrem je však nutné znát kódové označení barvy laku. To se uvádí v dokladech k vozidlu nebo na typovém štítku umístěném přímo ve voze. Při výběru brusné pasty je určitě vhodné projít si diskusní fóra a vyhledat si rady zkušenějších.
“S komplexní opravou laku už je třeba vyhledat odborníka, který disponuje nejen kvalitním vybavením, ale má i zkušenosti a ví, jak opravu provést. Ve většině případů je potřeba udělat nejen lakýrnické, ale i karosářské práce,” říká ředitel značky ProfiAuto pro ČR a SR Jindřich Krejčí. K takovému zásahu už je potřeba mít brusné kotouče, karosářský tmel, lak v potřebném odstínu, lakovací pistoli a hlavně dovednosti s tímto materiálem pracovat. Zaschlé kapky laku na karoserii jsou snad dost velkým strašákem. Tato komplexní oprava je náročnější nejen na vybavení a zkušenosti, ale bohužel i na peněženku zákazníka.