Ideální ojetina pro rodinu? Jediná pravda neexistuje…

Ideální rodinné auto je paní Columbová motorismu. Každý o ní mluví, ale nikdo ho ještě nikdy neviděl. Ono totiž vůbec žádné ideální auto neexistuje. Dnes jsou si všechna podobná, bez výrazných slabých a obvykle i silných stránek. Ty nevýrazné se pak naštěstí projevují v různých atributech, takže si nakonec vybere každý. Optimu se však snažíme přiblížit, tak si pojďme říct, jak by mohla taková ideální ojetina pro rodinu. A zůstaňme u typu karoserie a velikosti. Jakmile přidáme i motorizaci, nikdy se z toho nedostaneme ven…

Proč ojetina? Když kupujete nové auto, obvykle jeho velikost či typ karoserie řeší už naditost peněženky, resp. maximální částka, kterou jste ochotni utratit. U již použitých aut můžete vybírat dle libosti i s omezeným rozpočtem. Chcete-li větší nebo prestižnější vůz, prostě sáhnete po starším kusu, který vyjde stejně draho jako novější menší. Pokud chcete vybrat dobře, musíte odpovědět na několik základních otázek:

Jak velkou mám rodinu a kolik mám (a plánuji) dětí?

Pokud se bavíme o rodinném voze, s alespoň jedním dítkem se tak nějak počítá. To znamená, že dovolená se neobejde bez dalšího kufru v zavazadlovém prostoru, případně kola či páru lyží na střeše nebo nedej bože kočárku. Nároky na praktičnost rázem narůstají a rovnou si tak můžeme říct, že hatchbacky za ideál považovat nejde. Kufry sedanů hýří lákavou litráží, ale vstup do nich dvakrát praktický není. Optimum tak lze hledat mezi kombíky a dnes bohužel vymírajícími MPV, které pomalu nahrazují osobní dodávky. SUV a crossovery úplně zlou volbou také nejsou, praktičností však úrovně prvních dvou jmenovaných karosářských variant nedosahují.

A jak velké? Pro jedno či dvě děti postačí i malé kombi, jaké nabízí například Škoda Fabia nebo Renault Clio. A s MPV je to stejné. Stěhovavější rodiny však ocení spíše větší kufry, které nabízejí některé kompaktní kombíky. Ty právě na základní jednotku lidské společnosti míří nejvíce, a tak nabízejí také rekordní objemy.

Ford S-Max, autor: Matthias93 (talk) 20:01, 27 January 2009 (UTC) - vlastní dílo, volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5806572

Ford S-Max, autor: Matthias93 (talk) 20:01, 27 January 2009 (UTC) – vlastní dílo, volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5806572

Problém nastává, pokud má rodina členů více. Na tři dětské sedačky ve druhé řadě sedadel u malých aut a většiny kompaktů zapomeňte, ať už se jedná o klasiku nebo MPV. Radujete-li se ze stejného počtu větších výrostků, těm zas nebude stačit prostor v ramenou a často i na kolena a po hříchu i hlavy. Tady už je třeba vyzkoušet minimálně MPV nižší střední třídy nebo ještě lépe vozy střední třídy.

Pokud je vás ještě více, obzory se dále zužují. Sedmimístných vozů je jako šafránu a s nárůstem počtu sedadel klesá využitelnost zavazadelníku. Tady už přicházejí do hry opravdové osobní dodávky.

Škoda Octavia Combi III (facelift), zdroj: Škoda auto

Škoda Octavia Combi III (facelift), zdroj: Škoda auto

Jak dlouho chci auto používat?

Tuhle otázku by si měl položit každý kupec ojetého vozu. O servisních nákladech u auta na dva, tři roky dokáže zkušených mechanik promluvit už při koupi. Pokud by auto mělo sloužit deset let, bylo by to věštění z křišťálové koule. V takovém případě se vyplatí hledat auto co nejnovější a s co nejmenším nájezdem. S tím ruku v ruce při zachování ceny klesá jeho exkluzivita a velikost.

Renault Clio Grandtour (2013), foto: Renault

Renault Clio Grandtour (2013), foto: Renault

Podobně by mohla zaznít i otázka, jak velkou ránu pro rodinný rozpočet nákup auta a jeho provoz znamená. Pokud je třeba týden po každé návštěvě čerpací stanice držet hladovku, asi nebude nejlepší kupovat auto možná větší, luxusnější, avšak starší, s větším kilometrovým proběhem a dražšími náhradními díly.

Škoda Superb Combi, foto: Škoda auto

Škoda Superb Combi, foto: Škoda auto

Kolik ročně najedu a jak často mě čekají dlouhé štreky?

Pokud se oprostíme od otázky spolehlivosti, je třeba uvážit ještě očekávaný komfort. Čím více času ve voze strávíte, tím významnější roli by právě komfort přepravy měl při výběru vozu hrát. Takových 40 000 kilometrů za rok může znamenat více než 500 hodin, tady přes 20 dnů čistého času a často i několikahodinové úseky v kuse. Kombík střední třídy nabídne určitě pohodlnější svezení než o třídu či dvě menší auto a obvykle v tomto ohledu porazí i MPV a SUV. A nejde jen o tuhost podvozku. Důležitější je často kvalita sedadel, pohodlná poloha sezení, akustická pohoda a doplňková komfortní výbava. V tom všem větší auta dominují. Kdo tu naopak výrazně ztrácí, to jsou rodinné dodávky. Házet do jednoho pytle různé modelové řady nelze, v paušálu však toto tvrzení platí.

Dacia Dokker, zdroj: Dacia

Dacia Dokker, zdroj: Dacia

Jak moc chci (=potřebuji), aby mě auto reprezentovalo?

Větší auto vítězí i tady. Pokud vám podle všech odpovědí stačí SUV, tady s takovým trendy autem zabodujete taky. Těsně za přifouklými pseudoteréňáky stojí klasické kombíky střední třídy. Mohou být i výrazně starší než kompakty či malá auta a stejně udělají větší parádu. Zkuste zaparkovat Superbem vedle třeba i nového Loganu MCV. A oba můžou přijít na čtvrt milionu. Když se něco pokazí a jak pravděpodobně (dobře, Logan v tomhle není nejlepší příklad), to už je jiná písnička, ale tahle otázka už výše padla. Na druhou stranu praktičností dominující osobní dodávky a menší MPV se modlí, abyste až sem nedočetli…

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.