Hyundai i30 Fastback: švihák lázeňský
Jestli nějakou novinku od značky se stylizovaným H ve znaku vídám v provozu poměrně často, je to právě Hyundai i30 Fastback. Není se co divit, protože stylovější auto s velmi solidní výbavou budete v podobných cenových relacích shánět jen velmi těžko.
Velká část liftbacků vždy stála na designovém pomezí mezi hatchbackem a MPV. Elegantní liftbacky však vždy uměla Škoda a nyní je umí už i Hyundai. Korejci naštěstí nevzali příď klasické i30 a nenaroubovali na ni sedanovitou záď. Ačkoli i čelní pohled jasně prozradí, ke které modelové řadě vůz patří, designéři zapracovali na všech částech vozu. Jiná je maska spojená s nárazníkem, působí přikrčeněji a atletičtěji. K tomu pomáhá i mírně snížený podvozek a ve vyšší výbavě i nádherná sedmnáctipalcová kola. Zadek je v takových kulisách už jen třešinkou na dortu. A viděli jste tohle auto v červené barvě?
A právě ta zmiňovaná vyšší výbava dává dokonalý smysl. Ceníková cena verze Style disponující například couvací kamerou, vyhřívanými sedadly i volantem nebo duální automatickou klimatizací vyjde na necelých 480 tisíc korun. Majitelé dynamicky střižených kompaktů moc dobře vědí, že za podobnou cenu seženou Mazdu 3 ve výbavě Takumi nebo Hondu Civic ve stupni Elegance, obě ve většině prvků plně srovnatelné s Korejcem. Podívejte se ale do nabídky skladovek. Zatímco skladovou pomalu dosluhující Mazdu dealeři (minimálně před návštěvou showroomu) o mnoho zlevnit nechtějí a u Hondy se dostanete někam ke 20 tisícům směrem dolů, Hyundai i30 Fastback jako skladovku pořídíte už za nějakých 430 tisíc korun. Otázka samozřejmě je, kam by cenu srazilo vyjednávání u jednotlivých dealerů, ale touhle cifrou Hyundai dává smysl a rozhodně láká minimálně k testovací jízdě.
A nejen cenou. Rodině musí stačit i přibližně 450 litrů objemu v zavazadlovém prostoru (pokud není problémem vážně vysoká nakládací hrana), stejně jako prostor v interiéru plně odpovídající zvyklostem třídy. Pouze vzadu nad hlavou není místa nazbyt a pohodlně se sem posadí cestující měřící maximálně nějakých 170 centimetrů. Pro děti či normálně rostlé ženy a dívky naprosto v pořádku.
Naprosto v pořádku je i pohon, o nějž se v případě výše zmíněné verze stará přeplňovaná čtrnáctistovka T-GDi. Ta disponuje silou 140 koní a auto dokáže rozpohybovat z klidu na stokilometrovou rychlost za nějakých 9 sekund. Při klidné jízdě navíc dokáže potěšit i spotřebou. Lze s ní jezdit i za méně než 6,5 litru v kombinovaném provozu. Apetit agregátu je však samozřejmě závislý na váze pravé řidičovy nohy. Je to přece turbo…
Hyundai i30 Fastback má ale samozřejmě i slabiny. Kromě omezeného prostoru pro hlavu na zadních sedadlech je to například i horší výhled vzad nebo již vzpomínaná vysoká nakládací hrana do zavazadlového prostoru. I ten nakonec objemem nemůže konkurovat například Octavii. Osobně se mi třeba ani nelíbí bumerangovitá LED světla denního svícení, ale oproti hatchbacku či kombi je to rozhodně krok kupředu. LED pásy a podpisy ve hlavních světlometech sice vypadají efektněji, ale na druhou stranu v budoucnu mohou prodražit servis. Poslední výtka snad ani není výtkou, pouze konstatováním, které někoho může varovat před drobným úlekem. Přitvrzený podvozek na sedmnáctipalcových kolech rozhodně není nepohodlný, ale otázkou je, na jaký vůz jste zvyklý doposud. Prkennost některých menších SUV (která nejen cenou míří na podobné zákazníky) ale rozhodně nečekejte. Dynamické Hyundai i30 Fastback prostě ani nemůže mít vyměklý podvozek.