Huštění pneumatik má svá pravidla. Jak a kdy kontrolovat tlak v pneumatikách?
Správný tlak v pneumatikách je jedním z hlavních faktorů bezpečné jízdy a zajistí vám také delší životnost „obutí“. Huštění pneumatik je jednoduchým úkonem, kterému věnujete jen pár minut na čerpací stanici nebo s vlastním senzorem na kontrolu tlaku a kompresorem na dohuštění. Tato chvilka vám v provozu může zachránit život a zcela určitě vám ušetří nemalé peníze.
Špatný tlak v pneumatikách znamená nebezpečí v provozu i peněžence
Jak už jsme psali v minulém článku, z hlediska možných rizik jsou podhuštěné pneumatiky větší hrozbou než přehuštěné, ale ani ty se vám rozhodně nevyplatí.
Brzdná dráha se v prvním případě prodlužuje přibližně o 4 metry, což je v provozu vzdálenost, se kterou při náhlém brzdění nepočítáte. Nízký tlak v pneumatikách ovlivňuje i další jízdní vlastnosti. Rozdíl pocítíte v zatáčkách, kdy vozidlo tzv. plave, nebo při silném dešti, kdy může dojít k aquaplaningu. Vzniklé přetížení vede k nadměrnému zahřívání pneumatiky a hrozí i prasknutí během jízdy.
Nahustit pneumatiky zvládnete hravě sami. Pokud se však chcete radši obrátit na experty, navštivte náš autoservis AZ Pneu.
Existují i další, méně závažné důvody, proč huštění pneumatik kontrolovat pravidelně:
- Podhuštěná i přehuštěná pneumatika je výrazně méně odolná proti opotřebení.
- Při nízkém tlaku v pneumatikách se zvyšuje valivý odpor. Správné nahuštění pneumatiky tak má přímý vliv na spotřebu auta.
- V obou případech se snižuje komfort jízdy, neboť nemáte absolutní kontrolu nad vozidlem.
Jaký tlak mají mít vaše pneumatiky?
Výše tlaku v pneumatikách se odvíjí od konstrukce vozidla, typu a velikosti pneumatik nebo rozložení hmotnosti na nápravy. Tabulku hodnot pro konkrétní typ „obutí“ vám dodá každý výrobce pneumatik, ale tyto informace máte při každé jízdě na dosah.
Hodnoty doporučeného tlaku huštění pneumatik najdete nejčastěji na sloupku dveří u řidiče nebo vnitřní straně krytu palivové nádrže. V každém případě však budou uvedeny v návodu k obsluze vozidla. Tabulka doporučeného tlaku obsahuje hodnoty jak pro standardní jízdu bez většího zatížení vozu, tak i hodnoty v případě těžkého nákladu nebo auta plného cestujících.
5 zásad kontroly tlaku v pneumatikách
- Tlak v pneumatikách měřte vždy před jízdou, tedy „za studena“. Orientačně vám stačí, aby vozidlo nebylo v provozu minimálně 3 hodiny před měřením.
- Zimní i letní pneumatiky na jedné nápravě musí mít stejný tlak.
- Měříte-li tlak v zimě v garáži, mějte na paměti, že tlak v pneumatikách se při výjezdu do minusové teploty změní. Na každých 10 °C ochlazení tedy počítejte s poklesem tlaku o 10 kPa neboli 0,1 baru. Platí to i naopak, tedy při přejezdu do vyšší teploty počítejte s nárůstem o 10 kPa na každých 10 °C oteplení.
- Naměřená hodnota nesmí překročit maximální hodnotu tlaku vylisovanou na boku dané pneumatiky.
- Optimální tlak v pneumatikách se doporučuje kontrolovat alespoň jednou za měsíc, při častých výjezdech i 1x za 14 dní a před delší cestou vždy. Nezapomínejte ani na občasnou kontrolu tlaku v rezervě.
Huštění pneumatik zvládne i naprostý laik. Stačí zajet k nejbližší čerpací stanici, která je vybavena kompresorem, řídit se našimi radami a pokyny na stojanu. Pokud se vám to však nepodaří nebo máte rovnou podezření na defekt, určitě vám poradí v nejbližším pneuservisu. A pokud máte cestu kolem, rádi vám pomůžeme přímo v našem pneuservisu v Opavě či Bratislavě.
Zdroj foto: Depositphotos.com