GP Monaka Formule 1 očima fanouška
Velká cena Monaka F1. Nostalgická, milovaná i zatracovaná. Slavný závod v honosném prostředí luxusních hotelů, kasin a butiků světových značek. Celý týden před nedělním slavnostním a okázalým startem, za přítomnosti knížecí rodiny je v okolí monackého přístavu rušno.
Právě tady se totiž nachází jak boxová ulička, tak i padok jezdců. Od středy jsou závodní monoposty, či spíše jejich naprosto odhalená torza, ve stájích. Našinec si pak hladce udělá obrázek, že monopost F1 se vlastně rovná jen okapotovaný motor, 2 nápravy a sedačka jezdce. Jinak žádné sebemenší zbytečnosti. A když už jsou všichni na zvedácích, musí i Safety Car AMG též! Aby mu to nebylo líto. To už je čtvrtek, den seznamovacích treninků. To už jsou v Monaku všichni. Je libo selfie s Fernandem Alonsem? Přímo před jeho stájí? Není problém. Jen je třeba být ve správnou chvíli na správném místě. Součástí monacké show je i doprovodný závod Porsche Cup. Jezdci mají v Monaku zázemí ve velkém cirkusovém stanu.
V boxech F1 se pořád něco děje. Pátek odpoledne je vyhrazen promo akcím. Přicházejí sponzoři a VIP návštěvy. Do boxové uličky se dostanou pouze ti z diváků, kteří si zakoupili nejdražší vstupenky. Odměna? Ve správnou chvíli vycházejí hostesky teamů a rozdávají kartičky s fotografiemi jezdců své stáje. A sám Mistr závodník jde jen pár metrů za hosteskou, rozdává podpisy, fotografuje se na přání, žertuje s fanoušky… Návštěvnicky velmi vděčnou podívanou je trénování výměny pneumatik. Monopost je roztlačen a vřítí se do vyznačeného prostoru před stájí. Mechanici se na něj sesypou a v momentě je provedeno kompletní přezutí. A tak pořád dokola. Někdy je celé divadlo zpestřeno výměnou předního křídla vozu.
Snem každého skalního diváka je samozřejmě tribuna před kasínem v Monte Carlo. A zejména její první řada. Na pozadí kasína je instalována velkoplošná obrazovka. 5-6 metrů pod pod vámi vybírají zatáčky v plné rychlosti přímí aktéři závodu. Jen cena mezi 600-800 Eury za místo poněkud narušuje dojem z úchvatné podívané. V divácky vděčné fan-zoně se dá závod sledovat na velkoplošné obrazovce. Ale též si za odborné asistence vyzkoušet výměnu opravdových pneumatik na opravdovém monopostu.
Po nedělním závodě GP F1 jsou všichni závodníci, zejména první tři, mezi TV štáby tzv. na dračku. Proto je postavena v padoku ohrádka pro jezdce. Jezdec si pak vybere, komu poskytne rozhovor. Zájem je obrovský. Po závodech je třeba vrátit Pirellimu pneumatky. Ten je na místě demontuje a odváží. U jeho kamionu je naprosto absolutní nabídka pneumatik všech tvrdostí.
Každý večer po tréninkových dnech i po nedělním závodě je vyhrazen obrovské párty přímo na závodní dráze nedaleko restaurace La Rascasse. Čepuje se pivo za 5 eur a nalévá se především šampaňské. Další podvečerní show pro diváky je pak na prostranství před kasínem v Monte Carlu. Zde se tradičně navečer v tyto dny sjíždí elita luxusních vozů Monaka. I když to k údivu přítomných vypadá, že poslední model Ferrari si pořídil za volantem sedící pejsek, není tomu tak. Výhodou tohoto modelu je, že se na přední sedadlo pohodlně vejde pejsek i se svým páníčkem.
A je tu první pracovní den po závodech. V padoku se demontují plechové paláce stájí. A v 18.30hod končí i pracovní doba monackému knížeti Albertovi II. Vladaření už bylo dnes dost. Pokud potkáte v ulicích knížectví Lexus s poznávací značkou MC 01, buďte si jisti, že v něm jede pouze panovník.
Foto i text: Zdeněk Gerža