Ford Focus 2. generace

Oproti charismatické první generaci výrazně umírněný design a velký krok kupředu v boji proti korozi, to nabízí Ford Focus 2. generace. Ve své době šlo o jeden z nejprodávanějších vozů v Evropě, který konkuroval Golfu. Co by za to dnes u Fordu dali. Focus je však stále jedna z nejrozšířenějších ojetin a také jedna z prvních, která vytane na mysli, pokud sháníte ojetý rodinný kočár. Jaký je dnes jako ojetina, kterou lze sehnat za 50 – 150 tisíc korun?

Jednotlivé generace Fordu Focus se střídají pravidelně po šesti letech. Tu první známe od roku 1998 a od té doby platí za etalon jízdních vlastností v rámci nižší střední třídy. New Edge Design na konci devadesátých let šokoval, ale na začátku nového milénia celkem rychle zevšedněl. Druhá generace jej nahradila bohužel ne zcela adekvátně. Přišla v době, kdy se Ford na evropském trhu designově hledal a vzpomínka na ostré hrany předchůdce kombinovaná s usedlými tvary a liniemi působila všedně už v době svého uvedení. A v interiéru to bylo podobné. Zlepšení přinesla modernizace v roce 2008. Především nový tvar předních světel působí dynamičtěji a interiér sice stále nedosahoval kvalit vzpomínaného Golfu, ale koukat se na něj dalo.

Ford Focus 2. generace, foto: OSX, zdroj: Wikimedia Commons

Ford Focus 2. generace, foto: OSX, zdroj: Wikimedia Commons

Největším neduhem první generace byl oranžový mor. Ford Focus 2. generace je korozi odolný podstatně lépe, etalonem se ale nestal. Lemy blatníků nebo prahy samá bublina nejsou v autobazarech ničím zvláštním. Rozsáhlejší ložiska rzi však prozradí spíše vůz po nehodě než nedokonalou protikorozní ochranu.

Ford Focus 2. generace, foto: OSX, zdroj: Wikimedia Commons

Ford Focus 2. generace, interiér po faceliftu, foto: OSX, zdroj: Wikimedia Commons

Podobná situace je i na podvozku. Multilink vzadu zůstal a jízdní vlastnosti druhého Focusu byly prostě super. U desetileté ojetiny ale bude hodně záležet na jeho opotřebení. Výměna podvozkových částí může být díky jeho sofistikovanosti a nijak výjimečným zarezlým šroubům drahý špás. Obvykle jsou ale jednotlivé podvozkové díly vyměnitelné i jednotlivě a náhradní díly na tento vůz patří k těm nejlevnějším.

Ford Focus 2. generace, foto: OSX, zdroj: Wikimedia Commons

Ford Focus 2. generace po faceliftu, foto: OSX, zdroj: Wikimedia Commons

Při volbě agregátu je nejlepší držet se těch zážehových. Základní čtrnáctistovka a o dvě deci větší sourozenec z dílny Yamahy patří k velmi spolehlivým motorům. Ten menší je vhodný pro opravdu klidné řidiče, ten větší umí stovka koní dohnat k solidní dynamice. Šestnáctistovka je v portfoliu ještě jedna. Motor označený písmeny Ti-VCT poskytuje až 85 kW, ale o poznání vyšší je i spotřeba a naopak klesla spolehlivost. Zájemcům o silnější zážehový agregát lze doporučit osmnáctistovku a dvoulitr původem od Mazdy. Jedná se taktéž o spolehlivé motory, dokonce s rozvody poháněnými trvanlivým řetězem. Jen je třeba pohlídat spotřebu oleje. Silnější motory byly doménou sportovních verzi ST a RS, ale to nejsou typické rodinné vozy.

Vznětové agregáty se bohužel těm zážehovým nevyrovnají. Nabídka šestnáctistovek je široká, ale jejich nízká pořizovací cena varuje před nižší spolehlivostí. Tento motor pochází od PSA a pod kapotou Focusu pracuje ve dvou výkonových verzích – ta s 90 koňmi bez filtru pevných částic, silnější s dalšími 19 hopsálky jej už bohužel má. Obě nevynikaly životností turba ani dvouhmotového setrvačníku. Osmnáctistovka Duratorq disponuje 115 koni, solidní spolehlivostí a hlasitým projevem. Nejsilnějším vznětovým motorem je dvoulitr. Při zájmu o tento motor se určitě zajímejte o stav turba.

Celkově lze Ford Focus doporučit zájemcům o prostorný rodinný vůz poháněný zážehovým motorem, který poskytne i nějaký ten řidičský zážitek. Jako u každé takto staré ojetiny je však nutné zkontrolovat technický stav každého konkrétního kusu.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *