Filtr pevných částic: Garant čistého vzduchu nebo časovaná bomba?
Nikdo z nás, kdo bydlíme ve větších městech, nepochybuje o nutnosti více chránit naše životní prostředí. Nadšení pro ekologii obvykle opadá ve chvíli, kdy by člověk sám měl být její součástí. Nejinak je tomu v případě používání automobilu. Nové emisní normy a s nimi spojené novinky v útrobách našich mazlíků přijímáme obvykle s nevolí. Často se jedná o předsudky neoprávněné, jindy však jde o oprávněně zdvižené obočí nad smysluplností řešení, které v jiném směru naopak ublíží. Do které skupiny patří součástka zvaná filtr pevných částic?
Od roku 2004, kdy začala platit emisní norma Euro 5, je DPF, FAP či jinak filtr pevných částic součástí výfukového potrubí všech nových vozů se vznětovým motorem. Mělo se jednat o bezúdržbové díly, o jejichž čistění se měl starat sám vůz. Že vše dopadlo jinak, poznali majitelé těchto aut při nutnosti zaplatit několik desítek tisíc korun za nový filtr a všichni účastníci silničního provozu, kteří potkali někoho, kdo problém vyřešil levnějším chirurgickým zákrokem na výfuku.
Ne každý ví, že zásadní vliv na životnost DPF má sám řidič. „Každý řidič by se měl o svůj vůz starat tak, aby poruchám předcházel. Proto je pravidelná návštěva servisů důležitá. Ještě důležitější ale je, jak s vozidlem jeho majitel zachází a k čemu ho používá. Pokud chcete jezdit jenom s dětmi do školy a do práce, raději se dieselovým motorům vyhněte,“ říká ředitel značky ProfiAuto pro ČR a SR Jindřich Krejčí.
Usazeniny se ve filtru totiž odstraňují vypalováním každých několik stovek kilometrů, vždy, když je už tak vysoká teplota výfuku ještě uměle zvýšena. Pokud jezdíte trasy kolem deseti kilometrů, výfuk se nezahřeje a nespustí se ani proces vypalování usazenin. Naopak studený motor produkuje nejvíce pevných částic. Životnost DPF je tak snižována hned ze dvou důvodů.
Odborníci dále doporučují používání speciálních olejů pro vozy, v jejichž výfukovém potrubí filtr pevných částic najdete. Ty po spálení generují malé množství popela, a tak filtr neucpávají.
Pokud přemýšlíte o demontáži tohoto zařízení z Vašeho vozu, měli byste vědět, že jde o krok nelegální. Takový vůz navíc neprojde STK. Neobstojí ani fakt, že starší auta filtry pevných částic neměla. Palivo je do moderních motorů vstřikováno pod jiným tlakem, což vede k dokonalejšímu spalování. Tím bohužel vznikají ony malinké pevné částice, které jsou pro lidské zdraví mnohem nebezpečnější než saze z třicetileté tatrovky. Proto jsou filtry pevných částic nedílnou součástí moderních vozů.