Fiat Tipo: vy ho ještě nemáte?

Na začátku letošního roku se poměrně nenápadně na trhu objevil sedan Fiat Tipo. Nezastírám, že turínské automobilce tak trochu fandím. Ne, že bych se řadil mezi skalní fanoušky. K italským lidovkám mě táhne nostalgie. I proto jsem novému Tipu, které přejalo název od hatchbacku nižší střední třídy z přelomu osmdesátých a devadesátých let, fandil. Nyní však Fiat spustil na své poměry masivní reklamní kampaň, která mě donutila vzpomenout si na článek o výběru rodinného vozu za 350 000,- Kč, který se na Zpětném zrcátku objevil v lednu. Tehdy to tak nějak dopadlo pro Renault Fluence, který se do požadované částky vešel s nejlepší výbavou. Dnes by tomu nebylo jinak. Přesto existují důvody, proč koupit Itala a ne Francouze.

Fiat Tipo, foto: Fiat

Fiat Tipo, foto: Fiat

Zaprvé je třeba si uvědomit, že Fluence je de facto téměř výběhový model. Nejvíce znát je to na jeho designu. Několikrát jsem se při pohledu na levný sedan od Renaultu přistihl, jak si říkám, že auto vypadá o deset let starší, než je. Design je samozřejmě zcela subjektivní věc, ale Fiat je prostě někde jinde. Ne, že by Tipo bylo nejkrásnějším autem světa, ale jeho tvary působí moderně a svěže. Jak rychle se okoukají, ukáže až čas. A málokdo je ochoten vydat přibližně roční příjem za něco, co se mu nelíbí. U Fiatu navíc nesázejí na podobnou kartu jako ve Škodě. Když potkáte dvě za sebou jedoucí Fabie, Rapidy či Octavie, z nichž jeden vůz byl zakoupen v nižší výbavě a druhý v jedné z vyšších, musíte “levňáska” politovat. V přímém srovnání, které je na našich silnicích časté, jsou to prostě Popelky. Fiat vypadá slušně už v základu. A i kdyby nevypadal, přímé srovnání, kdy vedle sebe uvidíte dvě Tipa, nebude zdaleka tak časté.

inzerce


Když jsem procházel ceník vozu Fiat Tipo, nejvíce mi dával smysl model za 351 300,-. Cena jen o přijatelných třináct set překračuje pro spoustu lidí klíčovou částku. Za tyto peníze dostanete samozřejmě pořádný, praktický a prostorný kus auta. Motor? Atmosférická čtrnáctistovka! Že je vám to málo? Není to auto pro závodníky, přispěvatele do státního rozpočtu skrze pokuty ani floutky a frajery. Ale tím Tipo není už ze svého principu. Všechny motory, které Fiat do Tipa nabízí jsou srovnatelně dynamické. Budeme-li se držet ukazatele zrychlení z 0 na 100 km/h, tak základní doporučovaná atmosférická pětadevadesátikoňová čtrnáctistovka jej stihne za 11,5 vteřiny. Benzinová šestnáctistovka, která se dodává výhradně s automatickou převodovkou za 11,2 vteřiny. Slabší diesel 1,3 litru za 11,7 vteřiny. O level dynamičtější je pouze nejsilnější naftová šestnáctistovka, která stovku pokoří za 9,7 vteřiny. Všechny motory tedy poskytují v zásadě srovnatelnou dynamiku, která není ohromující, avšak na přepravu rodiny ve svižném tempu v okolí rychlostních limitů stačí s přehledem.

Fiat Tipo - držitel ocenění Autobest 2016. |foto: Fiat

Fiat Tipo – držitel ocenění Autobest 2016. |foto: Fiat

Za naftový motor si připlácíte 70, resp. 100 tisíc korun. Reálně lze oproti základnímu zážehovému agregátu ušetřit kolem litru paliva na sto kilometrů. Čistě ekonomicky se tak vznětový motor vyplatí až po ujetí 200 – 300 tisíc kilometrů. A jak na tom v té době oba agregáty budou v přímém srovnání spolehlivosti, resp. servisních nákladů, je ve hvězdách.

Motor tedy máme a výbava za oněch 351 300,- Kč? Nejvyšší výbavový stupeň Lounge, pod kterým se skrývají chromované doplňky karoserie, šestnáctipalcová kola z lehkých slitin a přední mlhovky. Uvnitř se můžete těšit na kůží potažený volant a hlavici řadicí páky, automatickou klimatizaci, automatické otevírání dveří zavazadlového prostoru, dešťový senzor, všechna okna i vnější zrcátka ovládaná elektricky, tempomat, světelné senzory, airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, okenní airbagy, 3,5palcový TFT displej a rádio s o palec a půl větším dotykovým displejem. Tedy asi tak všechno, co si běžný řidič v autě přeje mít. Možná i něco navíc.

Má Tipo nějaké háčky? Napadají mě hned tři. Tím prvním je pošramocená pověst Fiatu jako výrobce nespolehlivých aut. Těžko, říct, jak na tom v Tipu bude po pár letech tradiční slabina Fiatů, tedy elektronika. Co se motoru (1,4 benzin) a antikorozní ochrany týče, nevybočuje dnes Fiat z průměru třídy. Pokud, tak směrem k těm lepším. Druhým háčkem může být laciněji vyhlížející pracoviště řidiče. Záleží však, s čím srovnáváte. Soukromí zájemci o tento vůz jej pravděpodobně nebudou měnit za současnou Octavii, Audi A3 apod. Největší problém spatřuji v zatím pouze jediné karosářské variantě, kterou u nás kupují jen podivíni (i já) a páprdové (i já) – sedan. Nepřevezete v tom ledničku ani nábytek z Ikey. Komfortní nebo bezpečnostní výhody tříprostorové karoserie Čechy nelákají. Tipo se ale montuje v Turecku a největší odbytiště sedanů Fiat Tipo bude jistě jižní a východní Středomoří, případně vzdálenější části Asie.

A že by na kombi a hatchback u Fiatu zapomněli? Ne, nebojte se. Designově zdařilé kombi i hatchback Fiat představil v Ženevě. Kombi s kufrem o obejmu 550 litrů, a možná i hatchback, by se na trhu mohlo objevit ještě letos.

inzerce

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.