Fiat 850

Ottocentocinquanta je moje srdeční záležitost. Více než třicet let ji měl děda a Fiat 850 byl tak prvním “západním” autem, ve kterém jsem seděl. Jeden čas ho měli i moji rodiče a v té době získalo tohle roztomilé vozítko další prvenství v mém životě. Stalo se prvním autem, ve kterém jsem jel tažený na laně. Ale dost bylo sentimentu…

Fiat 850 Special, zdroj: Wikimedia

Fiat 850 Special, zdroj: Wikimedia/Chr. Späth

Nový malý dvoudveřový vůz značky Fiat s motorem za zadní poháněnou nápravou vstoupil na trh v roce 1964, aby vyplnil v portfoliu mezeru mezi končící šestistovkou a 1100D. Od menšího sourozence, jemuž plnil také roli nástupce, přebral Fiat 850 řadu dílů, včetně skeletu karoserie. V řadě směrů však šlo o novátorský počin. Například třicetilitrová palivová nádrž se přesunula za zadní sedadla a karoserie byla kvůli bezpečnosti zpevněna. Osmsetpadesátka měla plnit roli levného rodinného auta. Nosnost tohoto vozu tak byla plných 400 kilogramů.

Fiat 850 Special, zdroj: Wikimedia

Fiat 850 Special, zdroj: Wikimedia/Chr. Späth

Čtyřmístný Fiat 850 měřil na délku 3,58 metru, které by jej dnes řadily do A segmentu. Rozvor 203 a šířka 143 centimetrů dávají tušit, pokud by to při pouhém pohledu na auto nebylo jasné, že na zadních místech pasažéři nadbytkem prostoru netrpěli. A vepředu to nebylo o mnoho lepší. O pohon se staral vodou chlazený řadový čtyřválec o objemu 847 kubických centimetrů. Ten podával maximální výkon 25 (Normale), 27 (Super), nebo (od roku 1968, verze Special) 35 kW. Síla k zadním kolům putovala skrze plně synchronizovanou čtyřstupňovou převodovku. Při dosažení maximální rychlosti ručička tachometru překonala ukazatel 120 km/h, u nejsilnější verze Special dokonce o 15 km/h vyšší. Na stokilometrovou rychlost základní Osmsetpadesátka šplhala dlouhých 35 vteřin.

O odpružení se staralo příčné listové pero vpředu a vinuté pružiny na zadní nápravě. Brzdy na všech nezávisle zavěšených obvykle dvanáctipalcových kolech byly bubnové, pouze odvozené sportovní verze měly vpředu kotouče. Kombinovaná spotřeba paliva se pohybovala kolem sedmi litrů na každých sto kilometrů.

Fiat 850 Special, zdroj: Wikimedia

Fiat 850 Special, zdroj: Wikimedia/Chr. Späth

Od základního tudoru byly odvozeny i sportovní verze. Na vývoji povedeného kupé se podíleli dokonce ve Ferrari. To oproti základnímu modelu vyrostlo o 8 centimetrů. O dalších 15 centimetrů delší byl roadster nazvaný 850 Spider, pod jehož vzhledem je podepsán sám Bertone. V jeho továrně se také Spider montoval. Obě verze získaly při modernizaci v roce 1968 přídomek Sport a hlavně nový motor o objemu 903 kubíků a výkonu 38 kW. Svezení s nimi se tak stalo opravdu zážitkem.

Poměrně málo známé jsou další odvozeniny Fiatu 850. Kombi Familiare navazující na model 600 Multipla i dodávka Transporter jsou dnes opravdu raritami. Kromě Itálie byla Ottocentocinquanta vyráběna také ve Španělsku pod označením Seat 850.

Fiat 850 Special, zdroj: Wikimedia

Fiat 850 Special, zdroj: Wikimedia/Chr. Späth

Celkem bylo mezi lety 1964 a 1973 1 800 000 klasických vozů Fiat 850, 320 000 odvozených kupé a 124 000 odvozených Spiderů. Už v roce 1971 začal Osmsetpadesátku nahrazovat model 127, který mimochodem získal titul Auto roku.

zdroje: Fiat encyklopedie, Wikipedia (cs), Wikipedia (en), Autorevue

 

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *