Elektronika už v autech hlídá skoro vše. Kvůli oleji ale musíte otevřít kapotu

Moderní auta už řidiče a své uživatele dokáží konejšit hlídáním spousty jejich povinností. Samohyb sám oznámí, že by rád navštívil servis, potřebuje dofouknout papuče, nebo že mu dochází kapalina do ostřikovačů. Ty nejvybavenější kusy jsou dokonce schopny samy zastavit před překážkou nebo se udržet v jízdním pruhu. Pro časté uživatele dálnice je pak skvělá kontrolka ve zpětném zrcátku, která svým žlutým světlem říká: “Sire, nějaký zběsilec nás právě předjíždí a schovává se v mrtvém úhlu.” Existuje ale jeden úkon, který Sáhib musí provést manuálně a umazat se při něm. Nízkou hodnotu oleje v motoru auto signalizuje, až když už je vážně potřeba zastavit. Dolít jej je však žádoucí mnohem mnohem dříve.

Jindřich Krejčí ze sítě autoservisů ProfiAuto celou problematiku komentuje slovy: „Řidiči se bohužel málokdy dívají pod kapotu a spoléhají jenom na eletroniku. To může být chyba, protože čidla a realita jsou dvě rozdílné věci. I když si často stěžujeme na nespolehlivou elektroniku, tak s ohledem na naše pohodlí ukazatelům počítače rádi důvěřujeme”

Víčko olejové nádrže u motoru 1.2 HTP, foto: Frettie - , CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6883411

Víčko olejové nádrže u motoru 1.2 HTP, foto: Frettie – , CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6883411

Jízda s opravdu nízkou hladinou oleje může vést až k nasátí vzduchu do olejového čerpadla a motor bude na chvíli pracovat na sucho. Kontrolka přitom ve skutečnosti neinformuje řidiče o tom, že oleje je málo, vysílá informaci o nízkém tlaku v mazací soustavě.

„Je lepší mít oleje více, nejlépe co nejvíce k maximální úrovni. A hlavně je důležité pravidelně kontrolovat jeho stav a reagovat na jeho úbytek,“ odpovídá Jindřich Krejčí na otázku, zda je ideálem držet hladinu oleje přesně v polovině měrky.

Nutné je však měřit správně. Motor by měl být zahřátý, ale ne zase přehřátý po divočení na parkovišti nebo okruhu. Dobré je po jízdě pár minut počkat. Auto přitom musí stát na rovině.Vyjmout měrku, otřít ji hadrem, vsunout ji zpátky a po opětovném vyjmutí zjistit hladinu oleje je banalita, kterou dokáže každý. Motoru však může výrazně prodloužit životnost.

 

inzerce

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.