Elektromobilita nepřijde jen tak. Potřeba jsou chytré nabíječky
O tom, že budoucnost patří elektromobilitě už dnes pochybuje málokdo. Realita norských měst ukazuje, že koleje položené směrem k vozům bez lokálních emisí samy o sobě nestačí. K masivním investicím do vývoje nových elektromotorů dotlačily evropské výrobce aut opatření Evropské unie, která od roku 2021 zavádí tak ještě přísnější normy na produkci oxidu uhličitého. Elektromobily podle stávajících způsobů měření produkují nulové emise. Zřejmě je tak čekají zářné chvíle.
Podle statistiky Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) bylo v roce 2018 v EU nově registrováno více než 150 tisíc aut na elektřinu. Celkem tak jejich počet překročil 1 milion. Veřejných dobíjecích stanic je přes 100 tisíc, zdaleka však nejsou rozmístěny rovnonoměrně. Na Holandsko jich připadá skoro třetina.
Podle dat ACEA v roce 2018 vzrostl počet nově registrovaných elektromobilů i u nás. Meziročně jde dokonce o 81,7 %, tedy konkrétně 703 vozů. Celkem se v našich končinách pohybují dvě tisícovky elektromobilů. Například podle ČEZu má toto číslo do roku 2025 vyrůst padesátinásobně.
Počet elektromobilů už dnes roste rychleji než počet nabíječek. Těch veřejných je momentálně něco přes 200. Bez spolehlivé a dostatečné husté sítě veřejných dobíjecích stanic přitom není možné koncept elektromobility naplnit. Rozšiřování sítě dobíjecích stanic pro elektromobily vázne i přes finanční pobídky, které stát slibuje firmám za výstavbu. Jednou z příčin je momentální nízká ekonomická návratnost projektu. „Výsledkem je roztříštěná a nestabilní síť vzájemně nekompatibilních zařízení. Takto koncipovaná výstavba je spíše rizikem pro přetížení a kolaps rozvodné sítě než funkčním prvkem kritické infrastruktury státu,“ vysvětluje Tomáš Záruba, CEO společnosti Byzance.
„Postavit jednu dvě nabíječky někde v garážích v obchodním centru, to zvládne kdokoli. Ale postavit jich tři nebo pět tisíc, a spravovat je v aktuální energetické infrastruktuře, to je něco úplně jiného. Takový systém už musí pružně reagovat na okolí, a musí tak činit autonomně bez zásahu člověka,“ dodává.
Společnost Byzance vymýšlí jednoduchá a rychlá řešení složitých technologických problémů spojených se zaváděním „chytrých technologií“ do průmyslových podniků, měst nebo energetického sektoru. Její produkty a technologie jsou založené na dlouholetém vývoji a testování vlastních hardwarových i softwarových nástrojů.
Vývoj „chytré nabíječky“ na auta díky tomu zabral pouhé tři měsíce. Zařízení má plně vyřešenou mechaniku, výrobní prostup, cloudovou část, obousměrnou komunikaci, řízení kybernetické bezpečnosti, systém pro vzdálené aktualizace, vlastní management zařízení, správu datových skladů a další funkce. Za normálních okolností by vývoj podobně složitého produktu zabral 1 až 2 roky.