Elektromobilita v EU může mít problém: Tři čtvrtiny dobíjecích stanic leží ve čtyřech státech
Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) doplnila nedávné emisní běsnění na půdě Evropského parlamentu zajímavou tiskovou zprávou. V ní mimo jiné poukazuje na problém, kterým je naprosto odlišná připravenost na masivní zavádění elektromobilů v různých státech osmadvacítky. Pokud bychom EU brali jako celek, pak 76% všech dobíjecích stanic leží pouze ve čtyřech státech.
V tuto chvíli si uživatelé elektromobilů mohou v prostoru unie vybírat ze 100 000 dobíjecích míst. 1% tedy odpovídá přibližně tisícovce. Výhled Evropské komise počítá s potřebným dvacetinásobným nárůstem do roku 2025. Zdá se vám to jako utopie? Čtěte dál…
ACEA uvádí, že nejpřipravenějšími státy jsou nikterak překvapivě Nizozemsko (28% stávajících stanic), Německo (22%), Francie (14%) a odcházející Spojené království (12%). Naopak nejhorší situace je podle očekávání ve východní a jihovýchodní Evropě. Na Kypru je v současné době jen 36 dobíjecích míst, v o poznání větším Řecku jen o dvě více a o mnoho lepší není ani situace v Lotyšsku (73), Bulharsku (94) a Rumunsku (114). Pro porovnání: u nás je nyní registrováno ani ne 500 dobíjecích stanic.
I proto ACEA považuje cíle vytyčené EU za nerealistické minimálně z pohledu regionálních rozdílů ve společenství. Plán snížení emisí CO2 o 50% cestou elektromobility by podle ní znamenal potřebu vybudovat napříč unií 700 000 dobíjecích stanic ročně. Celou tiskovou zprávu v anglickém jazyce najdete zde.