Dvouspojková převodovka: kamarád do deště nebo černá díra na peníze?
Převodovky, které pracují za řidiče, čímž mu usnadňují život zejména ve městech, jsou stále populárnější. Mezi jejich mínusy patří vyšší pořizovací cena a zejména u ojetin potenciálně meněí spolehlivost než v případě manuálních skříní. Jak jsou na tom v tomhle směru dvouspojkové převodovky, které má v portfoliu například i naše Škoda?
„Obecně by se dalo říci, že vozidla s dvouspojkovou převodovkou jsou o přibližně 50 000 Kč dražší než s manuálním řazením, oprostíme-li se od výrobce, typu a verze motoru,” říká Jindřich Krejčí, ředitel servisní sítě ProfiAuto v České republice a na Slovensku. Na druhou stranu je velkou výhodou dvouspojkových převodovek je rychlé a plynulé řazení, při kterém řidič nepociťuje ztrátu výkonu motoru a s ní spojené škubání auta. Kdo znáte dokument o Bugatti Veyron, víte, jak to funguje.
Dvouspojková převodovka však není doménou pouze koncernu Volkswagen. „Téměř každý výrobce vozidel na trhu má v nabídce svou vlastní dvouspojkovou převodovku, jako jsou třeba Ford Powershift, Alfa Romeo TCT nebo Honda, která ji dává i do motocyklů. V dnešní době jsou nejpopulárnější převodovky značky VW označované jako DSG anebo S-tronic. Z hlediska spolehlivosti patří k nejlepším například DL501 v Audi s podélně montovaným motorem A4 a A6. Nicméně, nejvíce spolehlivé jsou hlavně ty převodovky, které jsou pravidelně servisované,” popisuje Lukáš Czauderna, poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto.
Ojetiny s dvouspojkovou převodovkou vypadají lákavě, ale je třeba důkladněji prověřit stav tohoto zařízení. Je třeba dávat pozor zejména na opotřebování spojky a dvouhmotového setrvačníku, který zajišťuje přenos síly z motoru. Lukáš Czauderna k tomu uvádí: „Pokud řidiči uvažují o koupi ojetého vozidla s dvouspojkovou převodovkou, je velmi důležité mít přesnou dokumentaci ze servisu. Lepší je koupit auto, které má najeto 250 000 km s vyměněnou spojkou, než koupit vozidlo s 150 000 km s původní dvouspojkovou převodovkou. Dále je nutné počítat a předvídat, že u takových vozidel můžou začít problémy s mechatronikou. Například u DSG převodovek to nastává mezi 150-200 tis. km.”
Náklady na opravu se mohou přiblížit ceně ojetiny. Obecně lze říct, že čím dražší auto je, tím nákladnější je i servis dvouspojkové převodovky. Nezřídka může jít i o 50 tisíc korun. Záleží ale také na typu spojky. Těmi základními ve škodovkách jsou buď DQ200 na suché bázi, či DQ250 na olejové lázni. Principem rychlé změny převodu u dvouspojkové převodovky je to, že každá spojka řadí polovinu rychlostních stupňů (první spojka 1, 3, 5, R a druhá 2, 4, 6). Při řazení dochází k rozepnutí jedné spojky a současně k sepnutí druhé spojky, kdy nedochází ke ztrátě akcelerace a tah motoru nepolevuje. Jinými slovy při řazení je už de facto převod zařazen.
A jak se k dvouspojkové převodovce chovat, aby vydržela co nejdéle? Odborníci z ProfiAuto radí zejména těchto pět zásad:
- Měňte pravidelně olej. U tzv. mokré spojky po ujetých ne více než 60 000 km a u tzv. suché po maximálně 120 000 km.
- Nepopojíždějte v kolonách, ale nechávejte si větší mezeru a rychle se rozjeďte než pomalu popojíždět. Předejte tak zbytečnému opotřebovávání převodovky.
- Nevyřazujte na neutrál při každém zastavení.
- Neparkujte ve vlhku. Předcházejte vzdušné vlhkosti a pronikání nečistot, které převodovky poškozují.
- A hlavně! Pokud nemáte sportovní auto, tak jej nepoužívejte jako závodní. Motory běžných aut nejsou koncipované na takovou zátěž. Zvlášť převodovka DQ200 od VW je velmi citlivá.