Dvouspojková převodovka: kamarád do deště nebo černá díra na peníze?

Převodovky, které pracují za řidiče, čímž mu usnadňují život zejména ve městech, jsou stále populárnější. Mezi jejich mínusy patří vyšší pořizovací cena a zejména u ojetin potenciálně meněí spolehlivost než v případě manuálních skříní. Jak jsou na tom v tomhle směru dvouspojkové převodovky, které má v portfoliu například i naše Škoda?

„Obecně by se dalo říci, že vozidla s dvouspojkovou převodovkou jsou o přibližně 50 000 Kč dražší než s manuálním řazením, oprostíme-li se od výrobce, typu a verze motoru,” říká Jindřich Krejčí, ředitel servisní sítě ProfiAuto v České republice a na Slovensku. Na druhou stranu je velkou výhodou dvouspojkových převodovek je rychlé a plynulé řazení, při kterém řidič nepociťuje ztrátu výkonu motoru a s ní spojené škubání auta. Kdo znáte dokument o Bugatti Veyron, víte, jak to funguje.

Manuál nebo automat? foto: Škoda auto

Manuál nebo automat? foto: Škoda auto

Dvouspojková převodovka však není doménou pouze koncernu Volkswagen. „Téměř každý výrobce vozidel na trhu má v nabídce svou vlastní dvouspojkovou převodovku, jako jsou třeba Ford Powershift, Alfa Romeo TCT nebo Honda, která ji dává i do motocyklů. V dnešní době jsou nejpopulárnější převodovky značky VW označované jako DSG anebo S-tronic. Z hlediska spolehlivosti patří k nejlepším například DL501 v Audi s podélně montovaným motorem A4 a A6. Nicméně, nejvíce spolehlivé jsou hlavně ty převodovky, které jsou pravidelně servisované,” popisuje Lukáš Czauderna, poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto.

Ojetiny s dvouspojkovou převodovkou vypadají lákavě, ale je třeba důkladněji prověřit stav tohoto zařízení. Je třeba dávat pozor zejména na opotřebování spojky a dvouhmotového setrvačníku, který zajišťuje přenos síly z motoru. Lukáš Czauderna k tomu uvádí: „Pokud řidiči uvažují o koupi ojetého vozidla s dvouspojkovou převodovkou, je velmi důležité mít přesnou dokumentaci ze servisu. Lepší je koupit auto, které má najeto 250 000 km s vyměněnou spojkou, než koupit vozidlo s 150 000 km s původní dvouspojkovou převodovkou. Dále je nutné počítat a předvídat, že u takových vozidel můžou začít problémy s mechatronikou. Například u DSG převodovek to nastává mezi 150-200 tis. km.”

Náklady na opravu se mohou přiblížit ceně ojetiny. Obecně lze říct, že čím dražší auto je, tím nákladnější je i servis dvouspojkové převodovky. Nezřídka může jít i o 50 tisíc korun. Záleží ale také na typu spojky. Těmi základními  ve škodovkách jsou buď DQ200 na suché bázi, či DQ250 na olejové lázni. Principem rychlé změny převodu u dvouspojkové převodovky je to, že každá spojka řadí polovinu rychlostních stupňů (první spojka 1, 3, 5, R a druhá 2, 4, 6). Při řazení dochází k rozepnutí jedné spojky a současně k sepnutí druhé spojky, kdy nedochází ke ztrátě akcelerace a tah motoru nepolevuje. Jinými slovy při řazení je už de facto převod zařazen.

A jak se k dvouspojkové převodovce chovat, aby vydržela co nejdéle? Odborníci z ProfiAuto radí zejména těchto pět zásad:

  1. Měňte pravidelně olej. U tzv. mokré spojky po ujetých ne více než 60 000 km a u tzv. suché po maximálně 120 000 km.
  2. Nepopojíždějte v kolonách, ale nechávejte si větší mezeru a rychle se rozjeďte než pomalu popojíždět. Předejte tak zbytečnému opotřebovávání převodovky.
  3. Nevyřazujte na neutrál při každém zastavení.
  4. Neparkujte ve vlhku. Předcházejte vzdušné vlhkosti a pronikání nečistot, které převodovky poškozují.
  5. A hlavně! Pokud nemáte sportovní auto, tak jej nepoužívejte jako závodní. Motory běžných aut nejsou koncipované na takovou zátěž. Zvlášť převodovka DQ200 od VW je velmi citlivá.

inzerce

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.