Drahý benzin ukázal výhody litrových tříválců

Dnešní doba motoristům příliš nepřeje. Ne, že by se utrpení při placení pohonných hmot dalo srovnat s tím na východ od Slovenska, faktem ale je, že to byly právě čerpací stanice, kdo v reakci na konflikt ve východní Evropě rozjel zdražování jako první. Panika na světových trzích dohnala cenu ropy téměř k rekordní hodnotě a vysoká poptávka velkoobchodníků i marže maloobchodníků dostaly naftu a benzin až padesáti korunám za litr. Drahé pohonné hmoty si tak “užíváme” mnohem dříve, než jsme kvůli Green dealu čekali. A kvůli tomu se ukazuje i jedna důležitá výhoda vysmívaných přeplňovaných litrových tříválců v útrobách malých i rodinných aut.Hned po prvotním zdražení benzinu i nafty se na internetu objevila spousta článků s tipy na snížení spotřeby. A na silnicích a zejména dálnicích bylo hned poznat, že spousta řidičů je i četla a řídí se jimi. Zatímco v lednu a únoru zdržoval na hlavních dopravních tepnách kdokoli, kdo alespoň vzdáleně neatakoval nejvyšší povolenou rychlost, v březnu se jako mávnutím kouzelného proutku začalo jezdit znatelně pomaleji. A není se moc čemu divit. Vždyť právě při vysoké dálniční rychlosti vysychá palivová nádrž nejrychleji. Zpomalením ze 130 km/h na 110 km/h snadno ušetříte i více než litr na každých sto kilometrů. Kdo jezdí hodně a za své, pozná to.

Moderní motor Škoda 1.0 TSI - litrový tříválec, který zejména v Octavii budí emoce

Moderní motor Škoda 1.0 TSI – litrový tříválec, který zejména v Octavii budí emoce

Jak moc změnou rychlosti ušetříte přitom záleží na řadě faktorů. Jedním z nejzásadnějších je typ pohonné jednotky. Přeplňované zážehové motory jsou přitom na styl jízdy těmi nejcitlivějšími. A litrové tříválce mezi nimi úplně vyčnívají. Při absolutně klidné jízdě se doopravdy dokáží přiblížit jinak utopickým normovaným hodnotám napsaným v technických údajích. Běžný způsob chování za volantem ale spotřebu těchto agregátů vyžene vysoko, často výše než u objemnějších jednotek. A výsledek v praxi? Kdo se svou litrovou Octavií, Ceedem nebo i30 jezdil do několik desítek kilometrů vzdáleného zaměstnání s plynovým pedálem na podlaze a maximální povolenou rychlostí za nějakých sedm až osm litrů benzinu, dnes zpomalil, začal předvídat, vyhýbat se prudkým rozjezdům i brzdění a může jezdit i třeba za 5,5 litru na 100 km. Cena za kilometr jízdy tak pro takového řidiče nemusela vůbec vzrůst, nebo dokonce mohla i klesnout. A planeta za tuhle změnu také poděkuje.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.