Dojíždění zimní pneumatiky v létě není dobrý nápad. Riziko hrozí hlavně v dešti
Léto, to není jenom období veder. Vlny horka obvykle střídá studená fronta doprovázená bouřkami a vydatnými dešti. A to je právě doba nejčastějších dopravních nehod. Těmi nejohroženějšími jsou v hustém nebo dokonce přívalovém dešti řidiči, kteří se z nějakého důvodu rozhodli, že si na voze nechají zimní pneumatiky „na dojetí“. „Tito řidiči se chovají skutečně velmi nerozumně a nezodpovědně. Je dokázáno, že zimní pneumatiky mají asi o pětinu nižší odolnost vůči aquaplaningu. A vůči ještě daleko nebezpečnějšímu příčnému aquaplaningu v zatáčkách je jejich odolnost dokonce ještě podstatně nižší,“ upozorňuje marketingový manažer společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech Boris Tománek.
“Celková konstrukce letních a zimních pneumatik se výrazně liší, proto je logické, že zimní pneumatiky v létě představují velké nebezpečí. Přesto se stále ještě najdou řidiči, kteří se domnívají, že jim zimní pneumatiky konstruované na extrémní podmínky mohou zaručit vyšší bezpečnost i v létě. To je samozřejmě veliký omyl, z nějž je může vyvést třeba právě aquaplaning,“ pokračuje Boris Tománek.
Pojem aquaplaning nemusí být dostatečně známý. Jde o stav, při němž pneumatiky vozidla ztratí kontakt s povrchem vozovky a jedou pouze po vodním filmu. Nejedná se o běžný smyk na mokré vozovce, nýbrž o úplnou ztrátu přilnavosti v důsledku nedostatečného odvodu vody z povrchu pneumatiky. Tomu odpovídá i nebezpečnost tohoto jevu. Výsledkem je totiž okamžitá a naprostá ztráta kontroly nad vozidlem doprovázená prudkým zvýšením otáček motoru. K aquaplaningu přitom dochází často zcela nečekaně, bez předchozích varovných signálů.
„Aquaplaning vzniká, když se zkombinují tři faktory – příliš mnoho vody na vozovce, příliš vysoká rychlost a nedostatečně výkonné pneumatiky. Zatímco první z nich nemůžeme ovlivnit vůbec a druhý jen částečně, protože v některých situacích aquaplaning vzniká náhle již při rychlostech pod 70 km/hod, třetí rizikový faktor má každý řidič plně ve svých rukou,“ poznamenává Boris Tománek. „Když pomineme použití zimních pneumatik, je i u letních nejlepší nečekat, až hloubka jejich dezénu klesne na minimální zákonnou hranici 1,6 milimetru a pneumatiky vyměnit před sjetím pod tři milimetry. Za optimální pro bezpečnou jízdu se totiž považuje hloubka dezénu mezi čtyřmi a osmi milimetry. Důležité je také průběžně kontrolovat tlak a samozřejmě si hlavně vybírat kvalitní pneumatiky, které odolnost vůči aquaplaningu prokázaly při odborných testech.“
Goodyear apeluje na řidiče, aby během letních cest důsledně dbali na aktuální povětrnostní podmínky a obzvláště při hustých dešťových srážkách, kdy hrozí výskyt aquaplaningu, přizpůsobili řízení aktuální situaci. V extrémních případech jim doporučuje, aby raději na potřebnou dobu zastavili. „Nemohou-li zastavit, měli by za deště jízdě věnovat skutečně maximální pozornost a dodržovat několik základních pravidel,“ upozorňuje Boris Tománek.
Především by měli pozorně sledovat vozovku a přizpůsobit jejímu stavu styl a rychlost jízdy. Blíží-li se úsek viditelně tvořený velkými loužemi či souvislou vrstvou vody, měli by postupně zpomalovat, ale jen do chvíle, než do tohoto místa vjedou. Při vlastním průjezdu takovým místem by pak měl řidič vést automobil přímým směrem, zpevnit držení volantu a nebrzdit. „Pokud má dojem, že pneumatiky ztratily kontakt s vozovkou, měl by vyšlápnout spojkový pedál a vést automobil v přímém směru. Během jedné až dvou sekund by se měl kontakt mezi vozovkou a automobilem opět obnovit. V žádném případě řidič v takovéto situaci nesmí brzdit či manévrovat s automobilem,“ uzavírá doporučení společnosti Goodyear Boris Tománek.