Dobrý autobazar poznáte podle toho, že prověřuje historii prodávaných vozů
Prvního září 2019 se stalo v českém motoristickém světě datem významným, o němž se ale moc nemluví. Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů ukončila k tomuto dni členství většině svých členů. Důvodem nebylo nic jiného, než to, o čem se už dlouhá léta mluví – nekalé praktiky, jako jsou stáčení tachometrů, neuvádění skutečného roku výroby či zatajování havárií. Řešení je přitom tak jednoduché.
Už 10 let totiž lze využívat produkt Autotracer od společnosti Cebia na prověřování historie aut, jehož data sahají zpětně až do 90. let. Jeho cena není důvodem pro zamítavé stanovisko autobazarů. Běžný zákazník sice platí za prověření jednoho vozu 499 korun, registrovaní klienti, především prodejci aut, autobazary a likvidátoři pojišťoven, mají vzhledem
k vysokému počtu dotazů velké množstevní slevy. Certifikovaní prodejci aut jako je např. Škoda Plus, Das WeltAuto či BMW Premium Selection, a stovky prodejců ojetých vozidel a autobazarů po celé ČR jej také využívají.

Citroën Berlingo Multispace XTR, foto: M93, C-BY-SA 3.0 licence, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Citro%C3%ABn_Berlingo_Multispace_XTR_(II,_Facelift)_%E2%80%93_Frontansicht,_5._September_2012,_Wuppertal.jpg
„U určitého procenta prodejců, kteří odmítají zaplatit za prověření historie vozu, jde ve skutečnosti o výmluvu sloužící k zastírání nekalých praktik. Jednoduše řečeno, řada prodejců o prověření historie vozu nestojí, neboť vědomě prodávají vozy se stočeným tachometrem či zatajenými haváriemi, aby zvýšili své zisky,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která systém Autotracer provozuje. Finanční náklady spojené s prověřením historie vozu přitom komentuje následovně: „Na ojetém vozu vydělá prodejce odhadem v průměru 15 tisíc Kč, zaplatit za prověření vozu je tedy v jeho možnostech a mělo by to být i v jeho zájmu, neboť seriózní prodejce by měl udělat vše pro bezpečnost svého klienta.“
V dnešní době by měl potenciální zákazník zbystřit mnohem dříve. Stalo se standardem uvedení celého VIN kódu vozidla přímo v inzerátu. Prodávající tak ze sebe setřásá náklady pro Cebii a zákazníkovi nechává možnost vůz prověřit, pokud o to má zájem. Když ale VIN v inzerátu uveden není, nebo není kompletní, bude nejspíše něco v nepořádku.
K těmto praktikám vede autobazary jen touha po zisku. Za auto se stočeným tachometrem zaplatí kupující v průměru o 20 procent více, než kolik by stálo v případě, že by tachometr stočený nemělo. To, jak velký vliv má hodnota nájezdu na cenu vozu, závisí především na jeho stáří, konkrétním modelu a na tom, o kolik km byl tachometr stočený. Například
pětiletá vozidla ze segmentu malých a mini mohou být při stočení o 100 000 km dražší i o více než 30 %.