Co je atmosférický motor a proč u nových aut skoro vymizel?

Dobrá atmosféra je základ. Platí to pro koncert i rodinnou oslavu. Bohužel ze světa automobilismu se platnost tohoto tvrzení vytrácí. Nebo bohudík? Tisíc lidí – tisíc chutí, ale nás, kteří stále věříme, že objem ničím nenahradíš, stále pár zbývá. Doba, kdy se na výsluní dostávají přeplňované pohonné jednotky, tu není dlouho, a tak člověk na internetu nářek po atmosférických motorech přece jen ještě občas zaslechne. Ztrácíte se v těchto pojmech? Tak si pojďme v krátkosti vysvětlit, co je atmosférický motor a proč u nových aut skoro vymizel.

Výše uvedené nářky se týkají téměř výhradně zážehových, tedy benzin spalujících jednotek. Do převážné většiny vznětových s turbodmychadlo montuje již několik desetiletí a málokoho by napadlo nad tím vzlykat. Právě turbodmychadlo nebo kompresor jsou součástky, jejichž přítomnost nebo absence motory rozděluje na přeplňované a atmosférické.

Motor Kia 1.6 GDi řady Gamma, foto: Kia

Motor Kia 1.6 GDi řady Gamma, foto: Kia

Atmosférický motor vzduch nasává pouze pod tlakem, jaký se nachází v okolní atmosféře. Jaký rozdíl přitom pozná řidič? Z přeplňovaného motoru o stejném objemu dostanete vyšší výkon i točivý moment. Při nízkém zatížení přitom vykazuje nižší spotřebu a emise oxidu uhličitého, což se skvěle vyjímá v katalogu i při normovaném testu. To je hlavní důvod, proč dnes agregát bez přeplňování není zcela běžnou součástí portfolia.

Proč tedy stále chtít atmosférický motor? Jeho zastánci se dělí v zásadě do dvou táborů, které se všelijak prolínají. Jedni tvrdí (a mají pravdu), že v reálném provozu je úspora paliva turbomotoru velmi diskutabilní. Veškerá ekonomická výhodnost je ta tam, když si připočtete technickou složitost přeplňovaného motoru. Dnešní automobilky sice poslední generace přeplňovaných motorů z hlediska spolehlivosti vážně vyladily a rozhodně neplatí, že by bylo třeba motor měnit každých několik desítek tisíc kilometrů, na jednodušších atmosférických motorech však chybí řada součástek, které se tak nikdy nepokazí.

Přeplňovaný motor Hyundai/Kia 1.4 T-GDI, foto: Hyundai

Přeplňovaný motor Hyundai/Kia 1.4 T-GDI, foto: Hyundai

Druhá nespokojená část žehrá na ztrátu charakteru projevu motoru. Výkon u atmosféry si musíte zasloužit. Zátah stoupá pomalu, ale lineárně a taková jednotka je tak jedním z faktorů rozlišujících řidiče od majitele řidičského průkazu. Přeplňované jednotky naopak nabídnou solidní zátah téměř v celém spektru otáček. Většině běžných řidičů to musí vyhovovat. Ti, kteří si jednou zvyknou na turbo v běžném rodinném voze, obvykle kdovíjakou radost z návratu k atmosféře nevykazují. Ono je totiž něco jiného občas vyhnat pavouky na zatáčkovité okresce a najezdit denně desítky kilometrů v šedi běžných silnic.

inzerce

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.