Český trh s novými vozy se po aféře Dieselgate změnil

Skandál kolem měření emisí, novináři nazývaný Dieselgate pomalu odezněl. Může se zdát, že život jde dál v rámci starých pořádků. Zda je tomu na našem trhu s novými vozy skutečně tak, na to se snažila najít odpověď společnost Cebia.

Podle jejích informací se trh s novými automobily za poslední dva roky i vlivem aféry Dieselgate významně proměnil. O naftové vozy je menší zájem. Ačkoli počet prodaných vozů o 10% narostl, těch se vznětovým motorem je o pětinu méně. Svůj díl viny ale na tom má i současný emisní hon na tento dříve adorovaný systém pohonu.

Škoda Fabia 2019, foto: Škoda auto

Škoda Fabia 2019, foto: Škoda auto

Některých segmentů se odklon od nafty týká velmi silně. Například Škoda auto už Fabii se vznětovým agregátem nenabízí. A u Suzuki je situace podobná. Stále další nové technologie na periferii dieselových motorů prodražují vývoj i konstrukci a kupci malých aut a kompaktů nejsou ochotni tyto náklady nést. Velmi často se jim totiž nevyplatí.

Naopak mezi zájemci o velké vozy, SUV či výrobky prémiových značek stále převažují ti, kteří chtějí tankovat naftu.

Přibližně třetinový podíl nově prodaných vozů dlouhodobě patří Škodě, jíž se aféra Dieselgate přímo týkala. Po ní stoupl zájem zejména o Octavii s benzínovým motorem 1,4 TSI (meziročně o 222 %). Naopak dílčí propad byl v posledním roce zaznamenán u Škody Octavia s motorem 1,6 TDI, po níž sáhlo téměř o třetinu méně zákazníků.

Škoda Octavia III (facelift), zdroj: Škoda auto

Škoda Octavia III (facelift), zdroj: Škoda auto

Zájemci o ojetiny však dosud antidieselové panice nepropadají. Zájem o Octavii poháněnou motorem 1.9 TDi nebo 2.0 TDi stále stoupá. Podle Martina Pajera, ředitele společnosti Cebia, je důvodem, proč se u ojetých aut naopak poptávka po dieselech zvyšuje, především touha po nízké spotřebě: „Lidé, kteří si kupují ojetá auta, a to zejména ta starší, nemohou a nechtějí do vozu tolik investovat, a proto raději volí taková auta, která mají nízkou spotřebu paliva.”

Vzhledem k tomu, že se výrazně liší skladba nových a ojetých prodaných vozů z hlediska paliva, lze ve střednědobém horizontu očekávat problémy. Je pravděpodobné, že vozů se vznětovými motory bude v autobazarech nedostatek, což se logicky může odrazit na jejich cenách. Do celé situace ale může promluvit otázka norem, zákazů a nařízení, ať už u nás nebo v zahraničí. Ty k nám totiž mohou vehnat levné diesely ze západu. Nebo je také od nás vysát do míst s vyšší kupní silou obyvatelstva.

 

inzerce

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.