Češi platí za pojištění auta zbytečně moc
Platba povinného ručení patří mezi ty nejméně oblíbené činnosti provozovatelů aut. Zároveň však jde o velmi dobrý byznys pro pojišťovny. Čeští řidiči jim každý rok zaplatí téměř 16 miliard korun. Cena zákonného pojištění odpovědnosti navíc v posledních letech roste, jen v roce 2018 o 3,4 % na 2 869 korun. I přesto spousta řidičů stále za povinné ručení platí mnohem více, než by museli.
Tuto informaci přinesli analytici webového portálu ePojištění.cz. Podle nich nemá většina řidičů pojistku dobře optimalizovanou. „Například za povinné ručení na Škodu Octavia lze zaplatit 1 055 Kč, ale i 15 724 Kč ročně. Ještě větší rozdíly panují u havarijního pojištění, kde si zákazníci sjednali smlouvu za 200 Kč ročně, ale i za 19 024 Kč. Tyto příklady jsou přitom z reálných smluv,“ vysvětluje David Holý z ePojisteni.cz. Vychází přitom z jednoho milionu srovnání, která si uživatelé tohoto webu za minulý rok do systému zadali.
Často se cenovým nabídkám diví ti, kdo nebourají a svou stávající pojistku platí již řadu let. Za takovou Octavii lze platit třeba jenom kolem tisícovky, pokud se jedná nízkoobjemovou motorizaci, řidič jezdí více než 15 let bez nehody a spokojí se s nízkým pojistným krytí. Řidič bez zkušeností, s objemnějším motorem, vysokým pojistným krytím a například připojištěním čelního skla může výhodnou smlouvu uzavřít i patnáctinásobně dráž. Kromě nezkušenosti je však rizikových faktorů více. Z dat pojišťoven vyplývá, že jím může být i samotný model vozidla. Z deseti nejčastěji pojišťovaných vozů podle ePojisteni.cz nejvíce bourají řidiči Škody Superb, Renaultu Mégane a Fordu Mondeo. Nejméně rizikoví jsou z tohoto pohledu řidiči Škody Felicia.
I tyto rozdíly mezi jednotlivými nabídkami vedou provozovatele automobilů k internetovým srovnávačům. „Ty jim umožňují téměř okamžitě srovnat cenu za produkt a získat rychlou informaci, jaká bude cena,“ říká Martin Podávka ze společnosti Partners. Aby se mohl zákazník objektivně rozhodnout, je podle něj důležité, aby srovnávače poskytovaly informaci nejen o ceně, ale i o kvalitě srovnávaných produktů.