Cebia má konkurenci. Na český trh vstupuje další firma k prověření auta před koupí
Nákup ojetého auta s sebou vždy nese určitě riziko. Zákazníci tak jistě ocení každého, kdo jim pomůže toto riziko snížit. dobrou zprávou proto je, že na český trh vstupuje nadnárodní společnost carVertical, která se zabývá on-line prověřováním ojetých vozidel před jejich koupí. V současné době v důsledku koronakrize význam trhu s ojetými vozidly výrazně roste. Klesají prodeje nových aut a řada motoristů
místo nich volí nákup těch ojetých. Soudě podle letošního dosavadního vývoje na trhu bude tento trend i nadále pokračovat, a to nejen u nás.
Počet prodaných ojetých vozidel byl již v minulých letech téměř třikrát větší než počet prodaných nových vozů. Loni se podle Svazu dovozců automobilů v ČR prodalo 249 915 nových osobních aut, zatímco podle kvalifikovaného odhadu se ve stejném období prodalo kolem 700 000 ojetin. Nadpoloviční většina se jich prodala napřímo mezi soukromými osobami, zbytek prodaly autobazary a dealeři nových vozů.
“Odhadujeme, že z celkového počtu ojetých vozidel se jich každoročně zhruba čtvrtina dováží. Zbytek jsou vozidla tuzemského původu, nebo byla ze zahraničí dovezena již v minulosti. Dovážené ojetiny jsou zákazníky žádané, protože často bývají v technicky lepším stavu, než ty tuzemské. Daleko častěji u nich ale dochází ke stáčení a dalším podvodům. Důvod je jednoduchý – je u nich obtížně zjistitelná jejich historie i původ,” říká tiskový mluvčí společnosti carVertical Jan Dryák.
Stáčení a další podvody při prodeji ojetých aut nejsou ryze českým specifikem, ale celosvětovým problémem. Podle studií Evropského parlamentu je v EU zhruba třetina nabízených aut stočených, u přeshraničního obchodu s auty dokonce polovina. Zákazníci tak ročně utrpí ročně škodu v řádu několika miliard eur. Velkým problémem jsou i utajené opravy vozidla po pojistné události. “Podle našich statistik 25,1 % vozidel prověřených v ČR má za sebou opravu karoserie. Naprostá většina prodejců ojetých vozidel přitom prodělané havárie a opravy před zákazníky tají. To má vliv nejen na cenu vozidla, ale i na jeho technický stav, bezpečnost a užitnou hodnotu,” říká Arnas Vasiliauskas – vedoucí oddělení inovací a produktů carVertical.