Bugatti: ve spárech rychlosti
Bugatti – skutečný skvost mezi osobními vozy. Už na první pohled je patrno, ke které stáji tento vůz nezaměnitelně patří. Značka, která už léta ukazuje soupeřům na poli produkčních vozů, komu patří koruna pomyslného krále rychlosti. Dokonalá auta, která na sebe umí stáhnout pozornost. Jedinečný design těchto vozů je vždy podpořen i vysokým výkonem motoru. Do automobilové historie se někdy od 90. let zapisuje vždy radikálními designovými prvky. Toto placaté hyperauto v sobě vždy ukrývá mnoho unikátních konstrukčních řešení. Designové prvky jsou vždy ve své době radikální. Automobilka pečlivě dbá, aby pohled na vozidlo byl ze všech stran vždy opravdu výjimečný. Vozy Bugatti patří neodmyslitelně mezi ikony automobilového světa.
Všechny fotografie této reportáže vznikly tradičně v ulicích Monte Carla. Výjimku tvoří vůz vystavený v místním VIP autobazaru. Byla to opravdu mimořádnost si takový skvost prohlédnout o samotě v klidu. Ze všech možných stran. I s aktuální nabízenou cenou. Cenou, která byla přibližně desetkrát vyšší než u všech vozů okolo. Bugatti se zde navíc nacházel ve vybrané společnosti. Jak je z fotografie vidět, vzadu vpravo McLaren vlevo Rolls Royce. Na dalších přiložených fotografiích reportáže je navíc patrný módní trend majitelů už tak výjimečných supersportů. Vůz v unikátní barevné černobílé kombinaci “panda” byl před léty jediný. Ovšem záhy se přidala barevná verze “Reverse Panda”. V současné době zejména v arabském světě nejsou tyto obě kombinace žádnou výjimkou. Ostatně více si čtenář přečte v našem už dříve zveřejněném článku “Když fanoušek aut zavítá do Cannes, vidí jenom supersporty”.Kdy se v jediný den, na jedné ulici podařilo vyfotografovat 4 různé varianty těchto vozů.
Bugatti. Nejrychlejší sériové auto na světě. To je titul, o který výrobci supersportů bojují od nepaměti. Titul který je spojen s velkou prestiží a obrovským zájmem milovníků rychlosti. Bugatti je obecně nejdražší produkční vůz, který si lze pořídit. Běžná prodejní cena vozu v základní verzi se pohybuje vždy okolo 70 mil. kč. Ovšem pak je tady kategorie “příplatkové prvky”. U tohoto výrobce žádný problém. Chci zviditelnit karbonovou strukturu karoserie? Ano, speciální lak to nádherně dokáže. Jen je třeba si připlatit 6,8 mil. kč. Chci aby typická podkova čelní masky byla v kontrastní barvě k vozu? Není problém. Nepatrně přes 160 000 kč. Cena běžného “ojetého” vozu se pohybuje zpravidla mezi 37 mil. až 41 mil. kč. Když se tedy podaří někde nalézt. A pokud si chce u nás zájemce takové vozidlo pojistit? Pojišťovna vychází z modelu, věku majitele, motoru vozidla. Havarijní pojištění se aktuálně pohybuje okolo 247 000 kč. Měsíčně. Soubor takových položek, vám lehce vyprázdní účet.
Jezdit s takovým autem za cca 70 mil. kč není jen tak. Jen když začneme u pneumatik. Firma Michelin vyrábí speciální pneumatiky pro takové vysokorychlostní vozy. Jmenují se Michelin Pilot Sport. A lepí se ručně přímo na ráfek. Mají trvanlivost 5 let. Pneumatiky na sníh a led neexistují. Celá sada běžných “letních” stojí bez 5 tis. kč celý jeden milion. A právě tolik stojí i výměna oleje. Kombinovaná spotřeba tohoto supersportu je 24l/100 km. Ale ve městě si tento supersport běžně vezme 40l/100km. Ovšem při rychlosti 300 km se plná nádrž vyjede za cca 12 minut. A když už jsme u technických parametrů. Za velkými koly vozu se skrývají unikátní keramické brzdy. Tyto mají navíc vydatného pomocníka. Při rychlosti nad 200 km se totiž při brzdění vysune na zádi vozu přítlačné křídlo. Zdroje uvádějí, že při rychlosti okolo 400 km/hod je díky této kombinaci schopen supersport zabrzdit za 9 s. Z rychlosti 100 km/hod zastaví za 2,2s. Vůz umí rychleji zabrzdit než akcelerovat. A právě příčinou takových nádherných brzdných vlastností je ona křídlatá vzduchová brzda. Toto zadní aktivní křídlo poskytne při nucené deceleraci až jednu třetinu brzdného výkonu.
Výrazné linie karoserie a její proporce zdůrazňují za všech okolností sportovní charakter vozu. Maska chladiče ve tvaru koňské podkovy je u všech modelů vyrobena z lehkého kovu /titanu/. Plní dekorativní funkci a zároveň přivádí vzduch pro chlazení předních brzd. Maska je v tomto případě už tradiční stylistický prvek značky. Vždy je zdařile integrovaná do aerodynamické karoserie. Cílem návrhářů a konstruktérů je, aby vůz vypadal vždy, za všech světelných podmínek a ze všech stran skvěle. Tvary auta musí respektovat techniku která se skrývá pod karoserií. A návrháři pořád zkoušejí, kam až mohou zajít. Celé Monte Carlo překypuje výjimečnými automobily. Vozy Bugatti ovšem i zde spolehlivě zajišťují rozruch. Jsou klasickou ukázkou rozmařilosti, exhibicí bohatství. Potkat je živě – to je vždy emocionální zážitek.