Besip radí, jak přežít prázdniny
Za posledních 5 let zemřelo při dopravních nehodách během prázdnin 693 lidí. V porovnání s ostatními měsíci roku počet obětí v červenci a srpnu vzroste o třetinu! Zatímco během těchto dvou měsíců zemřelo od roku 2011 do roku 2015 v průměru 69 lidí za měsíc, během ostatních měsíců statistika ukazuje téměř o třetinu nižší čísla.
Loni se z prázdnin vinou dopravních nehod nevrátilo 147 lidí. To je nejvíc za posledních 5 let. V průměru pak umírají o prázdninách více jak 2 lidé denně (přesně 2,4). Těžkým zraněním skončila v roce 2015 prázdninová nehoda pro 634 lidí.
Od roku 2010 je v průběhu prázdninových měsíců nejčastější příčinou tragických nehod nesprávný způsob jízdy. Přitom v průběhu celého roku vévodí této smutné statistice nepřiměřená rychlost. V řadě případů se jedná u prázdninových nehod o nevysvětlitelné chování řidiče, který na první pohled bezdůvodně přejel do protisměru, kde se čelně srazil s jiným vozidlem, což bývají nehody s fatálními následky. Důvodem je často únava či nesoustředěnost, a to vlivem dlouhých cest nebo vyčerpávajícího horkého počasí. Nejrizikovější je vždy začátek a konec prázdnin: „Chvíli trvá, než si řidiči zvyknou, jak to o prázdninách chodí, že po silnici jezdí více cyklistů, ale také chodí více chodců, a hlavně dětí. Řidiči také podceňují únavu, která je potkává na delších cestách. Vyjíždějí těsně po práci, aby ušetřili vzácný čas dovolené, a nastřádaný stres předchozích pracovních dní se rychle projevuje,“ vysvětluje šéf BESIPu, Martin Farář.
Nesprávný způsob jízdy, tedy, kdy se řidič například nevěnoval řízení, přejel do protisměru nebo vyjel mimo komunikaci, si vyžádal o loňských prázdninách celkem 60 lidských životů. Ve srovnání s tím za nepřiměřenou rychlost zaplatilo během dvou prázdninových měsíců loňského roku životem 49 lidí. Nedání přednosti si pak vyžádalo 27 obětí a nebezpečné předjíždění 17 životů.
A nebyl by to Besip, aby nepřinášel také rady. Konkrétně desatero šťastného návratu:
1. Zkontrolujte si technický stav a výbavu auta. Především stav a tlaky v pneumatikách (u zatíženého auta jsou doporučeny vyšší tlaky), osvětlení vozidla, výbavu vozidla, reflexní vesty a další výbavu pro řidiče a posádku dle předpisů dané země, atd.
2. Zkontrolujte si doklady a pojištění vozidla i osob na cestu i samotný pobyt. Informujte se u své pojišťovny, jaká rizika a jaké konkrétní situace vám pojištění kryje a do jaké výše.
3. Informujte se o odlišnostech v dopravních předpisech tranzitních i cílové země. Zjistěte si informace o tom, jak postupovat při případném řešení dopravní nehody nebo po spáchání dopravního přestupku. Mějte u sebe kontakty na příslušné zastupitelské úřady.
4. Pečlivě uložte náklad a zavazadla. Těžké předměty ukládáme dospodu, pokud možno tak, aby nemohla ohrozit posádku vozidla. Zvláštní pozornost věnujme uložení sportovních potřeb. Volně položené předměty v prostoru nás mohou při případném prudkém brzdění nebo nárazu zranit.
5. Odpočiňte si před delší cestou si dostatečně odpočiňte. Přestávky plánujme a dělejme bez ohledu na únavu od počátku cesty zhruba každé 2 hodiny.
6. Dodržujme pitný režim. Dehydratace je skrytým nepřítelem řidiče. Povzbuzující nápoje, káva nebo nápoje na bázi kofeinu působí ve výsledku tlumivě.
7. Dodržujte bezpečnou vzdálenost a povolenou rychlost. Základem bezpečné jízdy je plynulost. Dodržováním bezpečné vzdálenosti a odpovídající rychlosti si zajistíme nejrychlejší průjezd i v případě omezení a uzavírek.
8. Věnujme se řízení. Nejvíce tragických nehod v období prázdnin se stane kvůli nevěnování se řízení. Do toho spadá telefonování při řízení, posílání SMS zpráv, komunikace na sociálních sítích, nastavování navigace, a podobně.
9. Zabavme děti. Děti přepravujeme v autosedačkách, je třeba je zabavit, dělat s nimi častější přestávky. V případě problému nejprve bezpečně odstavme vozidlo.
10. Zachovejte klid. Už samotná cesta je součástí dovolené. Zachovejte klid i v neočekávaných situacích. Raději dorazit do cíle později než vůbec….
A Besip přináší i deset rad pro to, aby nás dopravní omezení pokud možno neomezovala:
1. Sledujte dopravní zpravodajství. Rozhlasové vysílání vás varuje před případnou kolonou nebo informuje o situaci před stavebním omezením a poradí případnou objízdnou trasu včas.
2. Mějte dost tekutin i PHM. V letních měsících při dlouhých cestách nikdy nevíme, kdy se dostaneme do neočekávané kolony i na několik hodin. Proto mějme vždy dostatek tekutin pro posádku i dostatek paliva v nádrži.
3. Sledujte dopravní značení. Před omezením se řiďte dopravními značkami. Zvláštní pozornost věnujte přechodnému žlutému vodorovnému značení. Je častou chybou, že jej řidič nedodržují a vznikají tak nepředpokládané situace pro ostatní, kteří přechodně vyznačené jízdní pruhy dodržují.
4. ZIP. V místech, kde se dva jízdní pruhy sjíždí v jeden, dodržujeme střídavé řazení – pravidlo ZIP. Vždy se řadí vozidlo z pravého, pak levého, opět pravého, levého, a tak dále střídavě do jízdního pruhu, který pokračuje.
5. Dodržujte předepsané rychlosti. Snižování povolené rychlosti před omezením není bezdůvodné. Často se dostaneme do míst, kde je změna jízdních pruhů vedena tak, že místem nejde bezpečně projet běžně povolenou rychlostí. Navíc se dostáváme do zúženého prostoru, kde nemáme tolik místa pro potřebný manévr. Hrozí také riziko vybočování návěsu u nákladních vozidel nebo zádi autobusů.
6. Nejezděte bezdůvodně pomalu. Při průjezdu omezením jedeme v ideálním případě takovou rychlostí, která je povolena. Tak je zaručena nejvyšší propustnost omezeni a snižuje se časová ztráta. Ideální je jet střídavou jízdou za sebou, vždy jedno vozidlo v pravém, druhé v levém, třetí opět v levém jízdním pruhu, a tak dále, všichni stejnou maximální povolenou rychlostí s dostatečnými rozestupy.
7. Nedělejte zbrklé neočekávané manévry – nebrzděte zbytečně Zúžený prostor omezení nedává možnost k řešení neočekávaných situacích. Proto dáváme vždy směrová světla výrazně dříve, než chceme zamýšlený manévr provést. Ostatní nemají prostor pro vyřešení naší chyby, stejně jako my pro vyřešení jejich. Jakékoliv sešlápnutí brzdového pedálu znamená, že řidič za námi přibrzdí ještě víc a kolona se posléze zastaví. Její opětovné rozjetí znamená zbytečnou časovou ztrátu.
8. Dodržujte bezpečnou vzdálenost. V úzkém prostoru musíme mít od vozidla před sebou větší rozestup, v závislosti na rychlosti, než běžné minimální 2 sekundy v běžném provozu. V omezení nemám zpravidla kam uhnout a spoléhat musíme pouze na to, že za vozidlem před námi bezpečně zastavíme.
9. Zastavujeme s rozvahou Když už musíme zastavit na konci kolony nebo v omezení, zastavujeme vždy tak, abychom vytvořili pruh pro jednotky IZS. Pakliže zastavujeme za vozidlem před námi, zastavíme tak, abychom viděli na vozovku pod vozidlem před sebou. Ponecháme si tak dostatek místa pro případný manévr a máme možnost vytvořit prostor pro projíždějící vozidla IZS.
10. První je naše bezpečí V případě nehody na dálnici nebo rychlostní komunikaci i v omezení, vždy okamžitě opouštíme vozidlo my i naše posádka a odcházíme, co nejrychleji, do bezpečné vzdálenosti za svodidla. Až po zajištění naší bezpečnosti, zajišťujeme místo nehody.
zdroj: ministerstvo dopravy, Besip