Autoservisy potvrzují, že systém start-stop autům škodí

Hon na čarodějnice v podobě drastického snižování spotřeby a emisí má své oběti. Jedněmi z hlavních jsou milovníci projevu atmosférických benzinových jednotek a ti, kteří by chtěli vůz provozovat déle než pět či deset let po koupi, neboť jim to tak přijde ekonomičtější a zřejmě i ekologičtější. Ze sítě autoservisů ProfiAuto ale nyní přichází potvrzení domněnky, že nesmyslností EURO norem trpíme skoro úplně všichni, máme-li ve svých vozech skvělý snižovač spotřeby pohonných hmot nazývaný start-stop systém.

Ilustrační foto, zdroj: ProfiAuto

Ilustrační foto, zdroj: ProfiAuto

Pokud byste patřili mezi ty šťastlivce, kteří netuší, oč se jedná, pak vězte, že start-stop systém sám zhasíná motor při delším stání například v kolonách nebo na semaforech. Tím tak ušetříte za palivo, které by jinak vyšlo vniveč. Modří již vědí, že v reálu tím peněženka příliš neztloustne a časté střídání chodu a vypnutí agregátu pohonný systém zatěžuje. Normovaný měřící cyklus spotřeby tím ale obelstíte. Brblání laiků je ale často daleko od názoru odborníků a praktiků. Co na to oni?

„Opětovné startování příliš motoru neprospívá. I když míra zatížení motoru při každém ze startů je závislá na více faktorech, např. na okolní teplotě, ujetých kilometrech, stavu dílů ve vozidle, pravidelné údržbě nebo stylu jízdy řidiče,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel značky ProfiAuto, která sdružuje síť nezávislých autoservisů v České republice a na Slovensku.

Časté používání systému start-stop například v přeplněných velkoměstech a dopravních špičkách má kromě motoru vliv i na další součásti a komponenty vozidla. Zvýšenou zátěží trpí startér nebo akumulátor. Výrobci sice tvrdí, že baterie ve vozech se start-stop systémem jsou vyvinuty speciálně pro ně, i tak mívají problémy se životností. Zapomenout by se nemělo ani na zimní podmínky, v nichž i zahřátý motor postupně (a nestejnoměrně) chladne. Po delším vypnutí agregátu může jeho teplota v okrajových částech významně klesnout.

Obzvláště na pozoru by se měli mít řidiči dynamičtějšího ražení. Při sportovní jízdě střídané s využitím systému start-stop se dostatečně neochladí turbo ani jiné části vozu. Trpí přidružené součásti jako startér, akumulátor, dvouhmotový setrvačník a další.

„Z našeho pohledu je systém Start-stop více potřebný v menších autech, která nejezdí delší trasy, ale spíše se pohybují v zalidněných oblastech. Samozřejmě ve městě, na křižovatkách a v kolonách je funkce stejně důležitá pro všechny třídy vozů. Jednoznačnou odpověď však dát nelze, těch faktorů, které vstupují do hry, je opravdu hodně“, říká Jindřich Krejčí.

A údržba? Provozovatelé automobilů vybavených start-stop systémem by měli dbát zejména na to, aby používali vhodný motorový olej. Existuje ale dobrá zpráva na závěr: start-stop systém jde u všech moderních vozů vypnout. Výrobci tím nepřímo přiznávají, že tenhle prvek papírového snížení emisí není pro auto to pravé ořechové.

inzerce

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.