Alfa Romeo 147

V roce 2000 přišel na trh nový hatchback nižší střední třídy od Alfy Romeo. Jeho úkolem bylo nahradit zastaralou modelovou řadu 145/146, jejíž kořeny sahaly do osmdesátých let k modelu Fiat Tipo. Milánská automobilka byla na jednom ze svých vrcholů a modelem Alfa Romeo 147 v roce 2001 podruhé během čtyř let získala ocenění Evropské auto roku (COTY). Porazila mimochodem takové ikony, jako Ford Mondeo nebo Toyota Prius.Alfa Romeo 147 přišla na trh jako tří- nebo pětidveřový hatchback a v těchto karosářských variantách vydržela v nabídce italské automobilky celých deset let. Měla být alternativou pro kupující Vokswagenu Golf nebo Fordu Focus, kteří ve voze hledají více emocí. Cuore sportivo z malé Italky sršelo už z dálky.

4,22 metru dlouhé, 1,73 metru široké a 1,44 metru široké auto s rozvorem 2,55 metru už od prvního pohledu slibovalo řidičské zážitky. A použitá technika za designem nijak nepokulhávala. Podvozek je tužší a perfektně sedí v zatáčkách, které projíždí poněkud nedotáčivě. Za velmi slušnými jízdními vlastnostmi stojí vyspělá víceprvková zadní náprava. S příčnými nerovnostmi si ale zrovna netyká. A nepotěší ani snadno unavitelné brzdy.

Alfa Romeo 147, foto: Tokumeigakarino Aoshima

Alfa Romeo 147, foto: Tokumeigakarino Aoshima

Od začátku výroby se Alfa Romeo 147 dala koupit s pohonem (přední nápravy) agregáty 1.6 Twin Spark (dva páry svíček na válec) Eco (77 kW), 1.6 Twin Spark (88 kW) a 2.0 Twin Spark  (110 kW) spalujícími benzin a turbodieselem 1.9 JTD (85 kW).  Ten se později začal prodávat i ve druhé výkonové verzi (110 kW) a v průběhu života procházel zajímavou evolucí, kdy jeho maximální výkon vyosciloval až k 125 kW. Řidičsky nejzajímavějším rokem produkce Alfy Romeo 147 byl letopočet 2003. Tehdy byla na trh uvedena sportovně laděná verze GTA se šestiválcovým atmosféricky plněným zážehovým motorem o objemu 3.2 litru poskytující výkon až 184 kW. A to už bylo poježděníčko. Alfička se s tímto agregátem dokázala rozvášnit až na 246 km/h a na stovku z klidu zrychlila za 6,3 sekundy. Všechny motory (vyjma nejslabší verze) jsou navíc krásně točivé. Zajímavé je, že co se spolehlivosti týče, čas jasně ukazuje, že lepší volbou jsou paradoxně diesely. Není to ale tím, že by se jednalo o nadprůměrně spolehlivé vznětové motory. Zážehové motory jsou ale náchylné na použitý olej a obecně na zacházení s nimi. A co si budeme nalhávat, desetiletou ojetinou už před vámi asi jezdil leckdo a o dobro motoru všem jistě nešlo.

Alfa Romeo 147, foto: Corvettec6r

Alfa Romeo 147, foto: Corvettec6r

Design interiéru šel ruku v ruce s exteriérem. Sportovní feeling, sedačky s adekvátním tvarováním, hodnotné plasty i textilie. Horší už bývá slícování. Cestující vpředu si ale nemají moc na co stěžovat. Na zadních sedadlech už je to jiná písnička. Tady prostoru opravdu mnoho není a jako pasažér přepravovaný zde byste Alfu Romeo 147 klidně zařadili o třídu níže. A kufr z ní rodinné přepravovadlo také neudělal. 280 litrů zavazadlového prostoru spíše podtrhlo celkově sportovní image vozu.

Alfa Romeo 147 bývala na svou dobu výborně vybaveným vozem. Komfort v podobě klimatizace a elektrického stahování oken byl standardem, stejně jako bezpečnostní prvky typu různých asistentů či různě umístěných vzduchových vaků. O to více překvapil nárazový test EuroNCAP, jímž tento vůz prošel v roce 2001 s výsledkem tří hvězdiček z pěti možných.

Alfa Romeo 147, foto: Tokumeigakarino Aoshima

Alfa Romeo 147 po faceliftu, foto: Tokumeigakarino Aoshima

V roce 2004 prošla Alfa Romeo 147 faceliftem. Vozy po něm poznáte velmi snadno už podle jiných předních světlometů. Ty vozu přidaly na agresivnosti, ale auto přišlo o trochu cool retro šmrncu a osobitosti.

Co se spolehlivosti týče, značka Alfa Romeo nikdy nebyla premiantem. Model 147 toto klišé bohužel potvrzuje. I když v době uvedení se Alfa chlubila tvrzením, že půjde o první opravdu spolehlivou milánskou krásku, zkušenost ukazuje opak. Podvozek není z nejtrvanlivějších a svoje vrtochy na takto starém voze ukazuje i italská elektronika. O náchylnosti benzinových motorů na mazivo i zacházení už řeč byla. Diesely mohou mít problémy s váhami vzduchu, vstřikovači či turbem. Antikorozní ochrana vozu také není zrovna příkladná.

Alfa Romeo 147, foto: Corvettec6r

Alfa Romeo 147, foto: Corvettec6r

Při nákupu ojetého vozu Alfa Romeo 147 je třeba důsledně vybírat a mít na paměti, že její relativně nízká cena z ní dělá častý cíl honičů ega, nezřídka s ještě nezaschlým razítkem na řidičáku, kteří o správné údržbě takovéhoto vozu často nikdy ani neslyšeli. Pokud se vám zadaří a vyberete zachovalý vůz, jemuž dopřejete odpovídající péči, může vás hřát pocit, že vlastníte denně použitelný zábavný vůz, který se jednou může stát ceněným youngtimerem.

inzerce

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.