ADAC letos testoval i zimní pneumatiky na malá auta

Německý autoklub ADAC je mimo jiné jedním z pravidelných testerů automobilového obutí. Nejnovější výsledky zkoušek od našich západních sousedů přišly v době, kdy většina řidičů řeší, jak a kde vymění zimní pneumatiky za letní, případně i dumá nad výběrem nových pryžových papučí. 

ADAC Ttst zimních pneumatik ve Finsku, foto: ADAC

ADAC Ttst zimních pneumatik ve Finsku, foto: ADAC

V této souvislosti je třeba připomenout, jak se u nás věci kolem tohoto zdroje obživy pro pneuservisy mají. Počínaje prvním listopadem a konče posledním březnem by každý provozovatel vozidla měl mít auto vybavené zimními pneumatikami, pokud na vozovce leží souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze takové podmínky vzhledem k povětrnostní situaci předpokládat. Tak hovoří legislativa. Před objednávkou volného termínu v pneuservisu je tedy dobré sledovat spíše předpověď počasí než kalendář. Ani ta vám však nepomůže, pokud vyrazíte do oblastí označených značkou “Zimní výbava”. Ta přikazuje mít obuté zimní pneu celoročně. Správně však tušíte, že v našich končinách se s ní často nesetkáte. Situace v jiných evropských zemích může být trochu odlišná a určitě je dobré si ji před cestou do zahraničí prostudovat.

Nějakou formu povinnosti kolem pneumatik do chladných podmínek však najdete v legislativě většiny států. I proto existují vážně odborné testy, na něž čekají zájemci o nové pneumatiky napříč celou Evropou. A citovaný ADAC mezi takové patří. Letos se zaměřil na šestnácti- a čtrnáctipalcové obutí. To menší, vhodné zejména pro auta jako Škoda Fabia, Volkswagen Polo, Opel Corsa nebo Ford Fiesta, použil pro test v rozměru 175/65 R14 T.

Continental WinterSport TS 860, vítěz testu, foto: Continental

Continental WinterSport TS 860, vítěz testu, foto: Continental

A na co přišel? Vítěz překvapí málokoho, úspěch některých levnějších značek však čekal málokdo. Continental WinterContact TS 860 získal hodnocení “dobrý” zejména díky skvělým výsledkům na sněhu a mokru. V těchto aspektech se lepší pneumatiky na zimu v testu neobjevily. I jízda v suchých podmínkách, jízda po ledu, vliv na spotřebu, hlučnost nebo výdrž jsou v případě těchto německých pneumatik na solidní úrovni. Hodnocení “dobré” získaly i druhé Dunlop SP Winter Response 2. Ve většině ohledů jde podle Němců o jen nepatrně horší volbu než v případě vítěze testu. Výjimkou je vliv na spotřebu, v němž naopak exceloval britský výrobek. Test od ADAC tak kvantifikoval i naše subjektivní pocity. Obutí těchto dvou značek nás ještě nikdy nezklamalo. Kdo je ochoten připlatit si za vážně spolehlivé pneumatiky, může po nich vždy v klidu sáhnout.

Už třetí místo však skrývá překvapení. Výrobce Firestone produkuje spíše levnější obutí. Podle Němců jde v případě modelu Winterhawk 3 o nejlepší volbu s hodnocením “uspokojivé”.  Tyhle gumy skvěle fungují na suchu a mají dobrý vliv na spotřebu paliva. Naopak poněkud slabšího výsledku dosáhly na mokré vozovce. Snad ještě překvapivějším je šesté místo pro polskou a taktéž “uspokojivou” Debicu Frigo 2. Už její první evoluci jsme měli možnost na malém autě vozit a překvapila, jak solidně zvládala jízdu na sněhu. Soudě podle výsledků testu naši severní sousedé na vavřínech neusnuli a právě tento atribut ji nadále zdobí. Kdo by čekal, že až za touhle pneumatikou za pár stovek skončí mnohem dražší výrobky Pirelli?

Ať už si však vyberete levnější kvalitní gumu, nebo sáhnete po nekompromisní kvalitě vítězných výrobků, myslete na to, že dobrá pneumatika je pouze jedním z předpokladů k bezpečné jízdě. Tím hlavním je organická hmota mezi volantem a pedály. V zimě více než kdy jindy zkuste hodit za hlavu spěch, soustřeďte se a předvídejte. Zvěř nenadále se vynořivší z lesa nebo zmrazky na mostech dokáží hodně potrápit. A kdybyste se vážně dostali do problémů, nabitý mobil, teplé oblečení a něco k pití bude v autě k nezaplacení.

 

 

 

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *